Vad betyder volontärerna - för verksamheten, välfärden och demokratin?

Vad betyder volontärerna – för verksamheten, välfärden och demokratin? Det är några av de frågor som diskuteras på Arbetsgivaralliansens medlemskonferens Arbetsgivarforum 2007 den 6 september. – Frivilligarbetet är så värdefullt för Sverige, betonar Arbetsgivaralliansens förbundsdirektör Kenth Nauclér, det skapar mervärde för vårt samhälle. Därför måste vi ha en grundläggande säkerhet och trygghet så att man inte upplever att det finns hinder för frivilligarbetet i organisationerna. Regering och riksdag måste därför på olika sätt skapa ordning så att organisationerna kan göra rätt. Det gäller till exempel arbetsrätt, skatterätt och en rad andra regelverk. Konferensen arrangeras på temat frivillighet – hur man tar tillvara intresset för frivilligarbete och om samarbetet mellan anställda och frivilliga. Stockholms Stadsmissions direktor Marika Markovits, Riksidrottsförbundets chefsjurist Christer Pallin, SKTF:s ordförande Eva Nordmark samt Arbetsgivaralliansens chefsjurist Sven Lindvall diskuterar olika aspekter av det ideella arbetet under förmiddagen. Efter lunch delas Arbetsgivaralliansens årliga stipendium ut till en kvinna som är en god förebild som ledare och som verkar för den ideella sektorn. Övriga programpunkter: Lars-Erik Olsson, forskare på Ersta Sköndal Högskola, kommer att redogöra för sin forskningsrapport om värdegrundens betydelse för den som arbetar inom idéburen vård och omsorg. Mattis Bergquist berättar om Volontärbyråns verksamhet och erfarenheter och Sven Lindvall redogör för möjligheterna till tidsbegränsade anställningar. Litteraturvetaren Eva Faye-Wevle avslutar dagen med en annorlunda vinkling på ledarskap – hämtad från världslitteraturen. Mer information: Förbundsdirektör Kenth Nauclér, Arbetsgivaralliansen, tel 070-543 10 99