Låglönesatsning i trossamfunden

Låglönesatsning i trossamfunden

Arbetsgivaralliansens branschkommitté Trossamfund och Ekumeniska Organisationer har träffat ett treårigt bransch- och löneavtal med Akademikerförbunden och fackförbundet SKTF. Parterna är överens om att gemensamt satsa på att höja lönerna för anställda i trossamfund och ekumeniska organisationer, med målet att de på sikt ska komma i nivå med arbetsmarknaden i övrigt. Lönesumman höjs, utan individgarantier, med 3,4 procent per år för arbetstagare som har en heltidslön på 17 000 kronor eller mer.

För de flesta arbetstagare gäller nu förtroendearbetstid, och därmed har parterna utvecklat avtalets villkor efter branschens förutsättningar.

Redan år 2005 träffade parterna ett banbrytande kollektivavtal, Sveriges första mångkulturella avtal. Då blev det möjligt för de icke kristna trossamfunden att anpassa arbetstiderna till samfundens högtider. Det innebär till exempel att man lokalt kan komma överens om att ha ordinarie arbetsdag på julafton och istället vara ledig en annan dag som bättre stämmer med samfundets högtidsdagar.

Avtalet gäller till den 30 april 2011.

Branschen Trossamfund och Ekumeniska Organisationer är Arbetsgivaralliansens snabbast växande bransch. Vid årsskiftet hade branschen 721 medlemmar, en ökning under året med över 400. Många av branschens medlemmar har tidigare inte omfattats av kollektivavtal.

- Det är glädjande att vi och de fackliga organisationerna gemensamt kan medverka till att samfunden och församlingarna kan uppfylla sina ambitioner att vara bra arbetsgivare. Genom detta avtal tar vi nästa steg i den utvecklingen, säger Arbetsgivaralliansens förbundsdirektör Kenth Nauclér.

För mer information:

Kenth Nauclér, förbundsdirektör, tel. 070 543 10 99