Hästen Grålle på Arbetets museum i Norrköping

Tisdag 13 januari öppnar Arbetets museum en fotoutställning med ett unikt bildmaterial. Journalisten och fotografen Kätie Strandberg tog bilder på Grålle, en av de sista arbetshästarna i Stockholm, i slutet av 1965. Sedan blev de svart-vita negativen liggande i en låda. Nu visar Arbetets museum delar av detta unika bildmaterial i en utställning på fotogalleriet Hyllan.

Grålle var en av de sista hästarna som distribuerade stora paket och annat styckegods i Stockholm. Kätie Strandbergs ursprungstanke var ett bildreportage om en arbetshästs vardag, men negativen blev liggande. Nu drygt fyrtio år senare har Kätie plockat fram bilderna och visar fram ett unikt dokumentationsmaterial. Totalt tog hon åtta rullar film på hästen och hans arbetskamrater Göran och Rune på Norrmalm. Grålles stall låg på ett backkrön vid Roslagstull, i Bellevueområdet.

• - Jag visste inte mycket om Grålle när jag gjorde boken. Hade det varit idag när jag arbetat med journalistik i så många år så hade jag förstås tagit reda på mer fakta, men då blev det inte så, säger Kätie.

Kätie har samlat ett 60-tal av bilderna i en bok som hon själv gjort och gett ut i sitt företag, där varje bild har kompletterats med en dikt som uttrycker Grålles funderingar kring livet och människorna kring honom. Diktformen kallas tanka och kommer ursprungligen från Japan. Kätie hoppas att bilderna på Grålle ska inspirera till samtal mellan barn, ungdomar och vuxna om djuren, om deras liv och känslor och hur vi människor behandlar dem.

I utställningen visas ett 20-tal bilder, en del med tillhörande dikter.

Kätie Strandberg började sin fotobana på fotograf Christer Strömholms kvällskurser i början av 1960-talet. Hon arbetade också som fotokopist under ett år hos Christer Strömholm. De senaste 30 åren har hon mest ägnat sig åt skrivande journalistik på bland annat Dagens Nyheter, Aktuellt i politiken, Psykologtidningen och under nästan tio år som chefredaktör och ansvarig utgivare för kulturtidningen Idéa.

PRESSVISNING: tisdag 13 januari. Ring Kerstin Ullström Elam och boka en tid, se kontaktuppgifter nedan.

VERNISSAGE: tisdag 13 januari 18. Kätie Strandberg medverkar.

UTSTÄLLNINGSPERIOD: 13 januari-15 mars 2009

PRESSBILDER: finns för påsikt på www.arbetetsmuseum.se under Press. Kontakta Felicia Eriksson (011-23 17 09) eller Maria Planefors (011-23 17 36) för högupplösta bilder.

FÖR MER INFORMATION:

Felicia Eriksson, informationschef Arbetets museum, 011-23 17 09, felicia.eriksson@arbetetsmuseum.se

Kerstin Ullström Elam, intendent Arbetets museum, 011-23 17 06, kerstin.elam@arbetetsmuseum.se

Anna Redmalm

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation 011-23 17 09

På Arbetets museum berättar vi om människors vardag.

Låt dig beröras, uppröras och inspireras på Arbetets museum i Norrköping. Inte av föremål utan av minnen och berättelser.

Arbetets museum i Norrköping är ett samtidsmuseum med historiskt djup. Museet öppnades 1991 och har sedan dess skildrat kvinnors och mäns arbete och vardagsliv. Museet har inga samlingar av föremål, istället samlar man på yrkesminnen och levnadsberättelser som gestaltas i utställningar och presenteras i skrifter.

Arbetets museum har ett särskilt ansvar för Sveriges omkring 1500 arbetslivsmuseer. Ett arbetslivsmuseum är ett museum som berättar om en arbetsplats eller ett yrke, det kan till exempel vara ett sjukhus, en fabrik eller yrken som spinnerska, statare eller tvätterska. Arbetslivsmuseerna är som en karta över hur Sverige industrialiserades.

Byggnaden som Arbetets museum bedriver sin verksamhet i kallas i folkmun Strykjärnet på grund av byggnadens form. Huset stod klart 1917 och användes inom textilindustrin fram till 1960-talet, då verksamheten lades ner.

Det senaste från vår verksamhet hittar du på www.arbetetsmuseum.se och i våra sociala kanaler. Häng med oss där!

Arbetets museum

Laxholmen