Meli Petersson Ellafi, Anders Alm och Charlotta Hammar blir årets vinnare av Arbetets museums Dokumentärfotopris. Foto från vänster till höger: Taras Vorobets/Cecilia Rosenlund/Martha Ossowska Persson.

De får årets Dokumentärfotopris

Nu kan vi avslöja att Meli Petersson Ellafi, Anders Alm och Charlotta Hammar tar hem årets Dokumentärfotopris. ”Det här är dokumentärfoto när det är som bäst”, säger Johanna Haverlind, utställningschef på Arbetets museum.

För tjugotredje året i rad delar Arbetets museum ut Dokumentärfotopriset för bildverksamhet med dokumentär inriktning, ett stipendium som har instiftats för att uppmärksamma dokumentärfotografi och stimulera samtidsdokumentation.

Stipendiet delas ut till fotografer som visat ett socialt engagemang och genom sitt arbete tänjt gränser, såväl tekniskt som formmässigt och ämnesmässigt. Ytterligare kriterier är att pristagarna utmärkt sig genom långsiktigt konsekvent arbete, att de bidragit med inspiration till andra fotografer samt agerat opinionsbildande och aktivt fört ut sitt arbete, exempelvis genom publicering, utställningar, undervisning och liknande.

– Årets pristagare arbetar med några av samtidens mest brännande frågor: sårbara ungdomar i våra förorter, gruvexpansionen i Norrland och orosmoln från klimatförändringar och krig. Alla tre lyckas på olika sätt bryta ner de stora skeendena till något gripbart och drabbande, med ett stort mått av mod och empati. Det här är dokumentärfoto när det är som bäst, säger Johanna Haverlind, utställningschef på Arbetets museum.

Bakom stipendiet står Arbetets museum i samarbete med museets huvudmän. Pristagarna utses av en jury bestående av representanter från Arbetets museum, LO, TCO, ABF, Sensus och inbjuden extern expert.

Vinnarna tar emot priset och berättar om sitt arbete vid evenemanget Dokfotodagen, som går av stapeln på Arbetets museum den 18 oktober. Mer information och program kommer under hösten.

Juryns motivering

Meli Petersson Ellafi: tilldelas 25 000 kr för sin förmåga att skildra samtida människoöden, komma nära och beröra. Meli finner nya oväntade vinklar och berättelser från Sverige och backar inte för att omsluta och skildra det obekväma. Med ett särdeles mod närmar hon sig gränser mellan trygghet, utsatthet och människors liv och villkor. Hon använder sin kamera som megafon för de som har svårt att göra sin röst hörd. Melis bildspråk är dokumentärt när det är som bäst.

Anders Alm: tilldelas 25 000 kr för sitt gedigna arbete och mästerliga sätt att dokumentera samtiden i det lilla. Med sällan skådat saktmod fångar Anders förtroendeingivande möten med naturen. Via ortsbefolkning speglar han ett samhälle som ständigt anpassar sig efter företagens tillväxt och gruvans omfattning. Hans bildvärld öppnar upp för eftertanke om arbete och arbetsliv. Vardag och vardagsliv. Där livet händer, där finns Anders med kameran som ständig följeslagare.

Charlotta Hammar: tilldelas 25 000 kr för sitt arbete med brännande aktuella frågor vars bilder lämnar oss med den smygande känslan av att allt kanske inte kommer att ordna sig. Med kameran fångar hon vardagen som fortgår parallellt med att mänskligheten tvingas möta tankar kring framtida hot och krig. Charlotta porträtterar Sveriges bristfälliga beredskap i såväl hanteringen av miljökatastrofer som skyddsrum. Hon tänjer den dokumentära idévärlden tekniskt där hennes starka färgval lämnar betraktaren hängandes någonstans mellan verklighet och fiktion.

Presskontakt

Josefine Höijer, intendent, Arbetets museum, tel. 011-23 17 06, josefine.hoijer@arbetetsmuseum.se

Johanna Haverlind, utställningschef, Arbetets museum, tel. 011-23 17 02, johanna.haverlind@arbetetsmuseum.se

Kontaktuppgifter fotografer

Meli Petersson Ellafi, info@melipeterssonellafi.com

Charlotta Hammar, lottahammar82@gmail.com

Pressbilder

Se bifogade pressbilder nedan eller besök vårt mediearkiv på Mynewsdesk. Vid frågor, kontakta anna.redmalm@arbetetsmuseum.se.