Vista Equity Partners förvärvar CDC Software

”CDC Software är ett fantastiskt företag som på grund av sin tidigare ägarstruktur har haft begränsade möjligheter att satsa på personalen, sina produkter och tjänster”, säger Robert F. Smith, styrelseordförande för CDC Software samt grundare och CEO för Vista. ”Vi ser fram emot att få göra det vi gör allra bäst, nämligen att få dynamiska och framgångsrika teknikföretag att växa, och att hjälpa CDC Softwares kunniga personal att leverera en ännu bättre kundupplevelse.”

Vista meddelade också att man har utnämnt Monte Ford till den nya posten som VD för CDC Software. Han kommer att rapportera till styrelsen. ”Vi är mycket nöjda med att en person med en bakgrund som Monte Fords ska leda företaget när vi nu påbörjar ett nytt kapitel i dess historia”, säger Robert F. Smith. Tidigare var Monte Ford Senior Vice President och CIO på AMR Corporation. I den rollen ledde han en mycket komplex och mångsidig IT-organisation, som varje dag supportade över 80 000 anställda och 300 000 passagerare. Ford har även innehaft ledande befattningar inom IT hos The Associates and Bank of Boston.

”Det är spännande att komma till ett företag just som det övergår till att bli ett fristående bolag som helt fokuserar på att erbjuda våra kunder de bästa företagslösningarna och tjänsterna”, säger Monte Ford, President för CDC Software. ”När vi nu går vidare kommer vi att fokusera på att ta reda på hur vi kan bygga vidare på våra befintliga produktstrategier för att våra kunder ska få maximalt mervärde av att använda våra lösningar och tjänster.”

John Clough, tillförordnad CEO för CDC Software, har ombetts av styrelsen att fortsätta i den rollen och bistå företaget i övergången de kommande månaderna. ”Vistas förvärv av CDC Software är mycket bra för både våra kunder och medarbetare”, säger John Clough. ”Jag ser fram emot att samarbeta med Monte och den nya styrelsen för att vi ska få en smidig övergång till det nya ägarskapet.”

För mer information, kontakta:
Lorretta Gasper
CDC Software
Tel: +1 678-259-8631
Mail: lgasper@cdcsoftware.com

Om CDC Software
CDC Software har sitt huvudkontor i Atlanta, USA och har kontor i hela världen. Företaget har över 10 000 kunder i över 50 länder. CDC Software, The Customer-Driven Company™, är en global leverantör av plats- och molnbaserade installationer av affärssystem.  Baserat på en tjänsteorienterad arkitektur (SOA), erbjuder CDC Software ett flertal leveransalternativ för sina lösningar, t.ex. installation på plats, värdlösningar, molnbaserade Saas-lösningar (Software as a Service) och blandade hybridinstallationer. Företaget erbjuder bland annat affärssystem (ERP) för processindustrin, Supply Chain Management (efterfrågehantering, orderhantering samt lager- och transporthantering), e-handelslösningar, hantering av humankapital, hantering av kundrelationer (CRM), automatisering av marknadsföring, klagomålshantering och system för äldrevård.

Mer information finns på www.cdcsoftware.com.

Om Vista Equity Partners
Vista Equity Partners är ett USA-baserat private equity-företag med kontor i San Francisco, Chicago och Austin. Företaget har för närvarande ett kapital på över 6 miljarder dollar investerat i företrädesvis dynamiska och framgångsrika teknikföretag med ledningsgrupper i världsklass och ett långsiktigt perspektiv. Vista är en investerare som tillför mervärde, genom att bidra med professionell expertis och stöd på alla nivåer för att företagen man förvärvar ska kunna förverkliga sin fulla potential. Vistas investeringsmetod bygger på ett ansenligt och långsiktigt kapital, erfarenhet av att strukturera teknikorienterade transaktioner, och beprövade ledarskapsmetoder som ger flexibilitet och möjligheter när det gäller private equity-investeringar. Mer information finns på www.vistaequitypartners.com.