Pressmeddelande -

Privata vårdföretaget Kavat Vård väljer Appvas verksamhetsstöd MCSS för kundens bästa.

-Kavat är en organisation med ett genuint engagemang och stor handlingskraft, säger Ulrika Kjellberg, VD och en av grundarna till Appva AB. Jag fick chans att träffa Kavats ledning och visa MCSS (Medication and care support system) i höstas. Jag hann inte särskilt långt i min presentation förrän Catharina Tavakolinia, VD på Kavat Vård sammanfattade:

- MCSS verkar helt rätt för vår verksamhet som fokuserar på att möta kundens önskemål i alla delar. Hos oss är det individens önskemål och inte schemalagda rutiner eller standardblanketter som ska forma dagen. Men det är klart att det ställer stora krav på våra medarbetare som behöver mycket information om kundens önskemål och preferenser kring såväl HSL- som SoL-insatser. Att få all information i mobilen som även hanterar det digitala trygghetslarmet från Viser AB skapar enkelhet och trygghet för medarbetarna. Att få påminnelser och instruktioner ökar säkerheten avsevärt.

Men även om Catharina och hennes kollegor i ledningen var övertygade, ville de först förankra tanken på ett digitalt verksamhetsstöd i verksamheten.

Tillsammans med medarbetarna på Kavats boende Björksätra i Skärholmen gjordes en inventering av önskemål och behov, därefter utformades gemensamt en projektplan. Redan efter ett par timmar med MCSS i drift konstaterar verksamhetschef Magnus Gustafsson och sjuksköterska Nellie Andersson att det verkligen är enkelt att använda MCSS och att medarbetarnas tid för samvaro med kunderna kommer att öka.

Kontakt:

Ulrika Kjellberg, VD Appva AB - ulrika.kjellberg@appva.se

Catharina Tavakolina, VD Kavat Vård AB - catharina.tavakolinia@kavatvard.se

Magnus Gustafsson, verksamhetschef Björksätra - magnus.gustafsson@kavatvard.se

Peter Bokström, Viser AB -  peter.bokstrom@viser.se

• Datorer, datateknik, programvaror

• kvalitetsäkring
  • läkemedlesanvänding
  • senior alert
  • verksamhetsstöd
  • äldreomsorg

Appva AB startades 2011 efter att ha förankrat behov av och nyttan med Medication and care support system i nära dialog med utförare inom äldreomsorg. Systemet har idag ca 1000 användare som kontinuerligt bidrar till att MCSS fortsätter att utvecklas för att på bästa sätt stöda verksamheterna i deras uppdrag.

Ulrika Kjellberg, Appva AB - ulrika.kjellberg@appva.se