Appland en av årets hetaste digitala entreprenörer

Tidningen Internetworld har utsett Appland och grundaren Jonatan Redvik till Sveriges 5:e hetaste digitala entreprenör 2012, det högst placerade göteborgsföretaget på listan. Listan ska enligt Internetworld "visa upp bolag som befinner sig just på gränsen för ett större genombrott affärsmässigt". Jonatan Redvik kommer att bli intervjuad på scen av tidningens chefredaktör Magnus Höij under konferensen Webbdagarna i Göteborg 11-12/9.

För fem år sedan förknippade konsumenten sin mobiltelefon starkt med sin operatör. Vid introduktionen av smartphones 2007 blev mobilen på riktigt en dator och nya företag flyttade in i mobilen och utmanade operatörerna om konsumentens uppmärksamhet.

Appland ger operatörer möjligheten att förbättra sin digitala närvaro i telefonen med hjälp av en co-brandad premium app store där konsumenter enkelt kan köpa kvalitetskontrollerade säkra appar via mobilabonnemanget.

Tjänsten är sedan årsskiftet tillgänglig i Sverige i samarbete med Telia och 3, fungerar med samtliga operatörer och kan laddas ner via www.appland.se. Appland planerar nu för en internationell expansion.

- Vi tackar IDG och Internetworld för att de ser företagets stora potential, säger Applands VD och grundare Jonatan Redvik.

Appland AB grundades i januari 2011. Bolaget är baserat i Göteborg, på inkubatorn Framtidens Företag. Appland AB sysselsätter idag 10 personer och har en senior styrelse på 4 personer.

• Business enterprise, General

• magnus höij
  • webbdagarna
  • internetworld