Öppen enkät om intresset för att köpa apotek

Apoteket Omstrukturering AB (OAB) som har regeringens uppdrag att genomföra den planerade omregleringen av apoteksmarknaden, går nu ut med en öppen enkät om intresset att köpa enskilda apotek.

Enligt den proposition som regeringen nu har lämnat till riksdagen kan upp till 200 apotek säljas till småföretagare och entreprenörer medan närmare hälften av dagens drygt 900 apotek kan komma att säljas till stora intressenter.

Genom enkäten, som även fungerar som en intresseanmälan, räknar OAB med att få en uppfattning om vilka önskemål och förutsättningar köpare av apotek har. Resultatet kommer delvis att ligga till grund för hur ett erbjudande kommer att utformas.

I enkäten, som vänder sig till en bred grupp tänkbara köpare av apotek, finns det även möjlighet att ange vilket eller vilka apotek man är intresserad av. Enkäten nås via OAB:s hemsida: www.omstruktureringsbolaget.se

De övergripande målen med omregleringen är att ge konsumenterna ökad tillgänglighet till läkemedel, bättre service och ett bättre tjänsteutbud och låga läkemedelskostnader till nytta för konsumenten och det offentliga. Omregleringen ska även tillvarata apotekens bidrag till en förbättrad läkemedelsanvändning i kombination med de insatser som görs inom hälso- och sjukvården.

- Den nya konkurrens som är ett av målen med omregleringen, förväntas leda till fler apotek och även utökade öppettider på många håll. Idag finns det t ex i hela Stockholmsregionen bara ett apotek som har öppet dygnet runt. Detta är något som har förutsättningar att förbättras efter en omreglering konstaterar Eva-Britt Gustafsson som är VD för OAB.

En grundläggande förutsättning är att minst samma krav på kompetens och säkerhet i läkemedelsförsörjningen som präglar dagens handel med läkemedel bibehålls.

Enligt propositionen är avsikten att den nya lagen som möjliggör privata apotek ska träda i kraft den 1 juli i år.

Ytterligare information, kontakta:
Eva-Britt Gustafsson, VD, 08-442 74 50.