Nu inleds försäljningsprocessen av småföretagarapotek

Den 22 juni öppnar OAB, Apoteket Omstrukturering AB, möjligheten att göra en formell intresseanmälan till försäljningsprocessen av 150 apotek till småföretagare och entreprenörer.

De närmare 1 300 entreprenörerna över hela Sverige som hittills har anmält intresse har nu via mail fått en informationsbroschyr som beskriver hur försäljningen kommer att gå till. I broschyren presenteras Apoteksgruppen som är den organisation som ska byggas upp och som kommer att bli basen för en kedja av småföretagarapotek.

Informationsbroschyren beskriver vad som krävs för att köpa ett småföretagarapotek, vad det innebär att äga och driva ett apotek och den planerade försäljningsprocessen. Broschyren presenterar även det stöd och den lösning för delar av finansieringen som Apoteksgruppen kommer att kunna erbjuda för att underlätta driften och ägandet av småföretagarapotek.

Broschyren och intresseanmälan, finns tillgänglig via OAB:s och Apoteksgruppens hemsidor, www.omstruktureringsbolaget.se, respektive www.apoteksgruppen.se.

Dessutom har en telefontjänst inrättats för frågor från intressenterna, telefonnummer 0771-401 301.

Ett brett tjänsteutbud
Apoteksgruppen har till uppgift att ge köpare av de 150 apoteken ett delvis obligatoriskt stöd avseende utbud av tjänster och funktioner som underlättar egenföretagandet och bidrar till att småföretagarapoteken tillsammans blir en stark aktör på den nya omreglerade apoteksmarknaden.

Tjänsteutbudet avser bland annat viktiga funktioner inom inköp- och varuförsörjning, sortiment och gemensamma IT-system.

Mångfald och individualism
Även om vissa funktioner blir gemensamma för de apotek som är knutna till Apoteksgruppen bygger småföretagarlösningen på att ge de enskilda apoteksägarna stora möjligheter till individuella initiativ och egen inriktning.

- Målet med att bygga upp ett service- och tjänsteutbud inom småföretagarbolaget är att långsiktigt stärka ägarna till apoteken både som enskilda företagare och som aktörer på den nya omreglerade apoteksmarknaden, säger Eva-Britt Gustafsson, VD för OAB.

Hon konstaterar även att starka småföretagarapotek över hela landet är en väsentlig del av den mångfald på apoteksmarknaden som är viktig för en väl fungerande konkurrens.

Långsiktig plattform
- En av Apoteksgruppens viktigaste uppgifter är att ge entreprenörer en långsiktig plattform för att förverkliga sina egna idéer. Detta kommer vi bl a att göra genom att erbjuda stöd med många av de praktiska funktioner som är förknippade med att äga ett apotek, säger Claes Kjellander som hos OAB ansvarar för arbetet med att bygga upp Apoteksgruppen.

Den organisation som nu byggs upp är i linje med den intention som regeringen uttalar i den proposition som ligger bakom omregleringen av apoteksmarknaden. Där görs bedömningen att "av den del som kvarstår i statlig ägo bör högst 200 apotek överföras till ett nyinrättat statligt bolag och kunna ha enskilda entreprenörer som ägare" och "det för att möjliggöra ett inslag av småföretagande på apoteksmarknaden redan vid ikraftträdandet behöver åstadkommas en särskild stödstruktur för enskilda aktörer".

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Till redaktionen:
En läns- och kommunvis indelad förteckning över de apotek som ska säljas till småföretagare finns på OAB:s webbplats: www.omstruktureringsbolaget.se

Apoteket Omstrukturering AB (OAB) har inrättats för att leda och övervaka de processer som är nödvändiga för att omstrukturera Apoteket AB under omregleringen av den svenska apoteksmarknaden. OAB leder processen rörande avyttring av apotek med målet att skapa förutsättningar för en väl fungerande konkurrens på en omreglerad apoteksmarknad.

• apoteksgruppen