Många småföretagare vill köpa apotek - över 800 intresseanmälningar

Intresset för att köpa apotek över hela landet är stort bland småföretagare och entreprenörer. Det visar den enkät och intresseanmälan som Apoteket Omstrukturering AB, OAB, har gjort. Av de närmare 1200 intressenter som har besvarat enkäten har cirka 850 anmält intresse för att köpa ett eller flera apotek.

Av dem som har anmält intresse är drygt 60 procent kvinnor och att intresset är stort i både storstäder och på mindre orter visar valet av apotek. Av de cirka 725 namngivna apotek som man har anmält intresse för ligger cirka 150 på mindre orter.

Intresset för att starta ett nytt eller köpa fler än ett apotek är stort. 30 procent kan tänka sig att starta ett helt nytt apotek medan 38 procent kan tänka sig att köpa flera apotek. Som främsta skäl för att starta nytt anges möjligheten att själv välja läge.

Störst intresse för att köpa apotek bland dem som har besvarat enkäten finns hos anställda i Apoteket AB som står för cirka 80 procent av svaren. Av dessa har 68 procent eller drygt 600 gjort en intresseanmälan. Cirka 250 intresseanmälningar kommer dock från personer som inte är anställda hos Apoteket, bland andra ägare och butikschefer inom dagligvaruhandeln och hälsokosthandeln, samt farmacevter.

Även bland utlandsfödda är intresset stort vilket framgår av att närmare 30 procent av intressenterna uppger att de är födda utanför Sverige.

- Det är naturligtvis oerhört positivt att intresset är stort för att köpa de upp till 200 apotek som enligt regeringens förslag ska säljas till småföretagare. Speciellt glädjande är det att intresset är stort över hela landet och att många olika kategorier av intressenter har anmält sig konstaterar Eva-Britt Gustafsson som är VD för OAB.

- Genom enkäten, som alltså även fungerar som en intresseanmälan, har vi fått en god bild av vilka önskemål och förutsättningar potentiella köpare av apotek har och även vilka namngivna apotek det finns intresse för. Resultatet kommer delvis att ligga till grund för hur vi formulerar erbjudandet om apotek som ska erbjudas småföretagare, säger Eva-Britt Gustafsson. Hon understryker att OAB:s enkät är enda sättet för den som vill göra en intresseanmälan.

OAB, som ägs av Socialdepartementet, har regeringens uppdrag att genomföra den planerade omregleringen av apoteksmarknaden som kan träda i kraft 1 juli förutsatt att riksdagen fattar beslutet. En del av uppdraget är att sälja upp till 200 av Apoteket AB:s apotek till småföretagare och entreprenörer.

De som genom brev har ombetts besvara enkäten är de drygt 11 000 anställda i Apoteket AB och cirka 8 000 ägare eller butikschefer inom dagligvaruhandeln och hälsokosthandeln. Enkäten finns dock tillgänglig för alla på OAB:s hemsida www.omstruktureringsbolaget.se.

_____________________________________________________________________________

Ytterligare information: