Intresset för att köpa apotek spritt över hela landet

Intresset för att förvärva de upp till 200 apotek som kan komma att säljas till småföretagare och entreprenörer är stort över hela landet. Det visar analysen av de över nu över 900 intresseanmälningar som Apoteket Omstrukturering AB, OAB, har fått genom den enkät som har funnits tillgänglig via OAB:s hemsida sedan mitten av februari. Enkäten är fortfarande öppen för fler intresseanmälningar.

Analysen visar att intresset är störst i storstadslänen.I Stockholms län finns det 242 intressenter, i Västra Götaland 130 och i Skåne län 122.Det innebär att drygt hälften av de över 900 intressenterna bor i dessa län.

Störst i förhållande till det antal apotek som finns i länet är intresset i Uppsala län där det finns tre gånger så många intressenter som apotek. Andra län där antalet intressenter överstiger antalet apotek är Stockholms, Skåne, Södermanlands och Hallands län.

Även i glesbygdslänen är intresset stort. I Jämtlands och Norrbottens län motsvarar antalet intressenter cirka 40 procent av antalet apotek medan motsvarande siffror i Västerbottens och Västernorrlands län är 46 respektive 71 procent.

- Det är glädjande att intresset är utspritt över hela landet, säger Eva-Britt Gustafsson, som är VD för OAB, som har regeringens uppdrag att genomföra omregleringen av apoteksmarknaden som avses träda i kraft 1 juli, förutsatt att riksdagen fattar beslut enligt regeringens proposition.

- Den geografiska spridningen av de som har anmält intresse för att köpa något av "småföretagarapoteken" visar att det finns ett gott intresse för privata apotek även på mindre orter, vilket är ett bra utgångsläge för den konkurrens på apoteksmarknaden som är ett av regeringens mål med omregleringen, konstaterar Eva-Britt Gustafsson.

Genom enkätsvaren och intresseanmälningarna har OAB fått en uppfattning om vilka önskemål och förutsättningar köpare av apotek har.Resultatet kommer delvis att ligga till grund för hur ett erbjudande kommer att utformas och vilka apotek som kan komma att erbjudas småföretagare och entreprenörer.

Fakta om intresset per län:
www.newsdesk.se/pressroom/apoteketomstruktureringab/document/list

Ytterligare information: