Ännu ett steg för småföretagarapoteken i försäljningsprocessen

Nu får entreprenörer och småföretagare som är intresserade av att köpa något av de 150 apotek som ingår i "småföretagargruppen" ytterligare underlag för att kunna göra affärsplaner och lägga bud.

Försäljningen av de 150 "småföretagarapoteken" ingår i omregleringen av den svenska apoteksmarknaden och hanteras av OAB, Apoteket Omstrukturering AB. Apoteksgruppen är namnet på den statliga organisation som ska sälja apotek till småföretagare och också fortsättningsvis verkar som en stödorganisation. Målet är att underlätta egenföretagandet och bidra till att småföretagarapoteken tillsammans utgör en stark aktör på den omreglerade apoteksmarknaden.

Samtliga intressenter kommer i höst att bjudas in till regionala informationsträffar där erbjudandet om stödtjänster ska presenteras i detalj. Stödet omfattar ett brett utbud av tjänster och funktioner, till exempel IT-support och inköp.

Ett omfattande material har utvecklats för att underlätta för småföretagarna att sätta sig in i alla olika frågor som rör affärsutvecklingen. Informationsmaterialet är framtaget för entreprenörer och deras finansiella rådgivare.

- Tanken är att ge professionellt stöd till fristående apoteksföretagare som vill förverkliga sina affärsidéer, säger projektchefen vid OAB, Claes Kjellander. Genom att bygga upp solida stödfunktioner ger vi ägare av enskilda apotek förutsättningar att driva verksamheten med egen och lokal inriktning.

Att förbereda ett förvärv av ett småföretagarapotek innebär ett omfattande arbete. Claes Kjellander räknar med att de första småföretagarapoteken byter ägare med början under det första kvartalet 2010. Gemensamt blir medlemmarna i Apoteksgruppen en stor aktör, med apotek både i glesbygd och i storstäder.

En hjälplinje har inrättats för frågor från de entreprenörer som är intresserade av att köpa apotek i småföretagargruppen. Telefonnumret är 0771-401301.

_______________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta:
Anna Lena Boucht, informationschef OAB, 0703-47 23 05

Apoteket Omstrukturering AB (OAB) har inrättats för att leda och övervaka de processer som är nödvändiga för att omstrukturera Apoteket AB under omregleringen av den svenska apoteksmarknaden. OAB leder processen rörande avyttring av apotek med målet att skapa förutsättningar för en väl fungerande konkurrens på en omreglerad apoteksmarknad.

www.omstruktureringsbolaget.se
www.apoteksgruppen.se