Växjö blir bland de bästa i Sverige på apotekskonkurrens

Imorgon öppnar Apotek Hjärtat ett nytt apotek i Växjö. Växjö blir därmed en av de städer där tillgängligheten på apotek är allra bäst.  16 apotek betyder att 5 171 personer delar på varje apotek.

Med Apotek Hjärtats nya apotek i Grand Samarkand har Växjö kommun totalt 16 apotek, vilket är en fördubbling jämfört med före omregleringen. Det ger en tillgänglighet på 5 171 invånare per apotek räknat på den officiella siffran 82 736 invånare. Trots de många apoteken är det ändå en bit kvar till snittet i Europa där det går cirka 4 000 invånare per apotek.

-      Konkurrensen vi möter i Växjö är en vink om hur det kommer att se ut på framtiden på apoteksmarknaden i resten av Sverige med bättre konkurrens. Det gör att vi måste lyssna mer på kunderna och ge bättre service än våra konkurrenter, säger Nalin Inci, ny apotekschef på Apotek Hjärtat i Grand Samarkand.

Trots fördubblad tillgänglighet och ökad mångfald finns det viss kritik mot apoteken efter omregleringen från PRO i Kronobergs län. Kritiken handlar om tillgänglighet av medicin.

Apotek Hjärtat i Grand Samarkand bjuder därför in till ett diskussionsmöte med lokala representanter för pensionärsorganisationerna i samband med nyöppningen. En av frågorna att diskutera med PRO är hur apoteken ska nå ut till dem som inte bor i centrala Växjö.

-      Jag förstår att det kan ta litet tid att acceptera nya apotek. Ta bara en sådan sak att enbart de statligt ägda apoteken finns listade på Växjö kommuns hemsida. Där ska självklart även de privata apoteken finnas. Genom att lyssna mer, träffa fler intresseorganisationer och vårdcentraler, så tänker vi öka kunskapen och förståelsen om hur vi som privat apotek bidrar till välbefinnandet hos många människor, säger Nalin Inci.

Det nya apoteket i Växjö blir Apotek Hjärtats fjärde i Växjö. Totalt finns över 260 Apotek Hjärtat i Sverige. Det gör Apotek Hjärtat till Sveriges näst största apotekskedja.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se
Apotekschef Nalin Inci, 076-723 45 52, nalin.inci@apotekhjartat.se

Fakta om apotek i Kronobergs län (Apoteksbranschens årsrapport 2010):
9,38 kundbesök på apotek om året per invånare i Kronoberg län mot snittet 11,03 i riket.

6 315 personer delar på varje apotek i Kronobergs län, jämfört med 8 325 personer per apotek i Sverige.

• e-recept
  • invigning
  • nytt apotek
  • tillgänglighet
  • öppettider

• Växjö

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 260 apotek och över 2 000 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 7 miljarder kronor.