Pressinbjudan - Invigning av nya Apotek Hjärtat i Vrigstad, Sävsjö kommun

Pressmeddelande 2013-08-14

Inbjudan – Stefan Gustafsson (kd), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö, samt Anders Nyberg, VD Apotek Hjärtat, inviger det nya apoteket i Vrigstad.

Invigning av nya Apotek Hjärtat i Vrigstad, Sävsjö kommun

Vrigstad är en av de orter där det lokala apoteket funnits med på den så kallade glesbygdslistan. Under sommaren har apoteket flyttat till nya, moderna lokaler i anslutning till vårdcentralen i Vrigstad. Måndag 19 augusti slår Apotek Hjärtat upp dörrarna till det nya apoteket. Stefan Gustafsson (kd), kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö, deltar vid invigningen och tillsammans med Anders Nyberg, VD på Apotek Hjärtat, kommer han att diskutera vad som krävs för en ökad tillgänglighet och service på en liten ort som Vrigstad.

Invigningen av apoteket i Vrigstad är ett exempel på Apotek Hjärtats satsning på apotek i vårdnära lägen. Genom förvärvet av Vårdapoteket under våren 2013 har Apotek Hjärtat stärkt företagets kompetens och erfarenhet när det gäller apotek i anslutning till sjukhus och vårdcentraler. Precis som planerat ska denna kompetens komma kunderna till nytta och i Vrigstad stärks nu både tillgängligheten och servicen till kunderna.

– De apotek vi kallar glesbygdsapotek är viktiga för vår verksamhet och apotekskedja. Jag delar inte den bild som ibland målas upp av apotek på glesbygden som en belastning, snarare tvärtom. Dessutom är läget för apoteket minst lika viktigt på en liten ort som Vrigstad och vi är därför mycket glada att Apotek Hjärtat nu ligger alldeles intill vårdcentralen. Det är bra för kunderna i Vrigstad, säger Anders Nyberg, VD på Apotek Hjärtat.

Glesbygdsapoteken delar många utmaningar med apoteken i städerna, bland annat tillgång till kvalificerad arbetskraft. Genom att investera i bättre lägen och moderna lokaler kan Apotek Hjärtat bli en attraktivare arbetsgivare och locka till sig kvalificerade farmaceuter även utanför storstäderna.

– Det Apotek Hjärtat gör, då de flyttar sitt apotek till vårdcentralen och in i modernare lokaler, har ett viktigt signalvärde för orten och kommunen. Vrigstads kunder och patienter har samma rätt som alla andra till tillgängliga läkemedel, god service och apotekspersonal med hög kompetens. Även glesbygdens kunder är värda att investera i, säger Stefan Gustafsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö kommun.

Apotek Hjärtat och kommunens representanter kommer vid invigningen att samtala om hur man tillsammans kan skapa goda förutsättningar för apotekstjänster för kunder och patienter samt bidra till att locka arbetskraft till kommunen.

Tid:   19 augusti 2013, klockan 10.00

Plats:   Apotek Hjärtat, Värdshusvägen 3, Vrigstad

Program:

Inledning med Anders Nyberg, VD Apotek Hjärtat

Invigning med Stefan Gustafsson (KD), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö kommun

Därefter tid för diskussion och frågor från media

Apotek Hjärtats presskontakt Janne Pettersson, 0727-210 900, janne.pettersson@apotekhjartat.se

Stefan Gustafsson (KD), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande, Sävsjö kommun, 0382-15202, stefan.gustafsson@savsjo.se

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 275 apotek runt om i landet. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.