Malariamedicin – en gåva från hjärtat

Apotek Hjärtat deltar i Unicefs julkampanj. Hos Apotek Hjärtat kan du köpa gåvokort på malariatabletter till barn som behöver medicinen allra mest. Förra året bidrog Apotek Hjärtats kunder med 885 274 malariatabletter.

Givmildheten kring jul växer för varje år enligt välgörenhetsorganisationerna. Även i år deltar Apotek Hjärtat i Unicefs uppskattade julkampanj. Från den 20 november och fram till nyår finns det möjlighet att köpa Unicefs gåvobevis på samtliga Apotek Hjärtat. Gåvokortet ger du bort i stället för den vanliga julklappen. Unicef skickar sedan malariamedicin till barn och deras familjer i världens fattigaste länder.

För 49 kronor kan du köpa 75 tabletter malariamedicin. Förra året bidrog Apotek Hjärtats kunder med 885 274 tabletter.

-       Våra kunder vill gärna lämna ett bidrag och även i år har Apotek Hjärtat valt att sälja malariamedicin efter önskåmål från våra medarbetare. Vi valde självklart bland läkemedel som gåva för att spegla vår verksamhet, berättar Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek Hjärtat.

Det går även att köpa andra produkter som används av Unicef i fältarbetet för barn runt om i världen på Unicefs hemsida. Vilka produkter man vill köpa och vilket gåvobevis man vill ge bort väljer man via unicef.se/gavoshop.

Nya mediciner viktiga
Malaria är en av de främsta dödsorsakerna bland barn. Varje minut dör två barn i malaria, många i länder söder om Sahara. Malariamedicin ger barn möjlighet att överleva trots sjukdomen.

Malariaparasiten har utvecklat ett motstånd mot äldre, mer konventionella behandlingar och Unicef måste därför, tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO), säkerställa att de som behöver hjälpen mest får tillgång till nya och bättre mediciner. De tabletter som skickas när du köper ett gåvokort är Artemether 20 mg/Lumefantrine 120 mg. En av fyra kombinationer som för närvarande rekommenderas av WHO.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-297 327, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se