Kunderna sätts främst när nya apotek öppnar

Imorgon öppnar Apotek Hjärtat sitt 15:e apotek i Göteborg. Därmed har antalet apotek och tillgängligheten till apotek i Göteborg nästan fördubblats sedan omregleringen. Nu förstärks arbetet ytterligare med att skapa bättre service på apoteken.

Trots 300 nya apotek i Sverige är apotekstätheten fortfarande lägre än i majoriteten av Europas länder.
I Västra Götaland går det 9 000 invånare på varje apotek mot 4 000 per apotek i Europa, enligt Apoteksföreningens senaste mätning.

– Vi har ett intensivt år bakom oss där vi anpassat oss till den nya omreglerade marknaden. Som första apoteksaktör har vi levt upp till kravet på att byta ut hela vårt datasystem för att expediera läkemedel. Det är vi nu klara med och går in en ny utvecklingsfas – där vi ska bli bäst på att hjälpa våra kunder, säger Martin Sörenhag, regionchef i Göteborg på Apotek Hjärtat.

Företagets enskilt största utvecklingssatsning i höst är att samtliga medarbetare ska utbildas och certifieras i modern apoteksdrift för att skapa mer tid för kunderna. Bland de andra utbildningsinsatserna som genomförs finns ett traineeprogram för nya apotekschefer. Egenvårdsutbildning för apoteksassistenter erbjuds, liksom serviceutbildning och fördjupningsutbildning inom hud för samtliga medarbetare. Under året har också alla medarbetare utbildats inför övergången till det nya säkra systemet för att expediera läkemedel.

– Vi genomför alla utvecklingsinsatser för att behålla och attrahera medarbetare som vill bli ännu bättre på att hjälpa människor. Just viljan att hjälpa människor är oftast den starkaste drivkraften att utbilda sig till farmaceut och skapa det bästa kundmötet, säger Martin Sörenhag.

I Göteborg fanns det 33 apotek före omregleringen. Från och med imorgon finns det 59 apotek, när företaget öppnar på Kungsgatan. I Göteborg driver Apotek Hjärtat Sveriges största apotek, Apotek Hjärtat Nordstan och företaget har nu 15 apotek i området.

Fakta om hur den bästa arbetsplatsen och det bästa kundmötet skapas:

• Utbildning och certifiering av samtliga drygt 2 000 medarbetare i modern apoteksdrift med start i september 2011.
    • Serviceutbildning och säljledarutbildning för att utveckla kundmötet med behovsorienterad försäljning och hög service i alla apoteksled.
    • Fördjupningsutbildning inom hud erbjuds samtliga anställda och sker löpande under 2011. Under vintern inleds ytterligare fördjupningsutbildningar inom fler terapiområden.
    • Egenvårdsutbildning för apoteksassistenter sker löpande och under 2011 har hittills 70 medarbetare utbildats.
    • Varje medarbetare erbjuds ett årligt friskvårdskonto om 5 000 kr.
    • Ett traineeprogram för att utbilda nya apotekschefer. Våren 2011 fullföljde 18 personer traineeprogrammet, varav flertalet redan nu arbetar som apotekschefer. I oktober 2011 inleds nästa traineeprogram och ansökningstiden pågår nu.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se
Regionchef Martin Sörenhag, 0709-12 25 65, martin.sorensson@apotekhjartat.se
Apotekschef Maria Yazdi, 0709-122582, maria.svardh@apotekhjartat.se

• traineeprogram
  • invigning
  • nytt apotek
  • utbildning

• Göteborg

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 260 apotek och över 2 300 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 8 miljarder kronor.