Med anledning av SVT:s reportage

Med anledning av SVT:s reportage i Rapport 27 oktober 2013 vill Apotek Hjärtat klargöra följande.

- Apotek Hjärtat har anmält distributören Oriola till Läkemedelsverket, för stoppade leveranser. Vi anser att Oriolas agerande hotade patientsäkerheten.

- Apotek Hjärtat har ett mycket stort antal leverantörer. Vi har både god betalningsförmåga och betalningsvilja. Leverantörsfakturor betalas på utsatt tid enligt gällande fakturavillkor och rutiner.

- Fyra av Apotek Hjärtats fakturor om sammanlagt 9 000 kronor har lett till betalningsanmärkningar. Det ska ställas i relation till att bolaget hanterat cirka 300 000 fakturor sedan starten. Fyra betalningsanmärkningar kan därmed inte anses vara anmärkningsvärt. (Noterbart är att Sveriges Television själva redovisar nio betalningsanmärkningar för motsvarande period.)

- Apotek Hjärtat har en god ekonomisk ställning och uppvisar positivt rörelseresultat och kassaflöde. Detaljerade uppgifter om Apotek Hjärtats ekonomiska ställning finns i bolagets bokslutskommuniké för 2012.

- Apotek Hjärtat har inte redovisat några siffror för 2013, men har fortsatt att utvecklats positivt inom alla finansiella parametrar. Apotek Hjärtat omsätter, efter förvärvet av Vårdapoteket, cirka 9 miljarder kronor.

Bakgrund

Den 1 oktober stoppade distributören Oriola, som även äger apotekskedjan Kronans Droghandel, leveranserna till Apotek Hjärtat. Följden blev att cirka 150 apotek blev utan läkemedel och andra varor som Oriola ansvarar för att distribuera. Apotek Hjärtat ser mycket allvarligt på det inträffade eftersom konsekvensen blev att svårt sjuka patienter inte kunde hämta ut sin medicin. Apotek Hjärtat har anmält Oriola till Läkemedelsverket som ansvarar för tillsynen.

I reportaget hänvisas till att Apotek Hjärtat varit sen med en betalning till distributören Oriola. Apotek Hjärtat mottog den aktuella fakturan om ca 120 MSEK den 24 september 2013, sex dagar innan den förföll till betalning den 30 september. Normalt gäller 30 dagars betalningstid. Eftersom fakturan ankom kraftigt försenad, påskyndades utbetalningen från Apotek Hjärtat, men skedde en (1) dag efter förfallodatum den 1 oktober. Trots detta valde Oriola att stoppa leveranserna 1 oktober, vilka senare återupptogs när betalningen var bekräftad.

I reportaget påstås även att Apotek Hjärtat i tidigare fall skulle ha betalat fakturor för sent. Apotek Hjärtat har gått igenom alla fakturor från Oriola ett år tillbaka i tiden och konstaterat att gällande betalningsvillkor har följts.

SVT:s reporter, Knut Kainz Rognerud, var innan reportaget i kontakt med Apotek Hjärtat och fick då svar på frågor om företagets ekonomiska ställning och den aktuella fakturan från Oriola. Han erbjöds även en intervju med Apotek Hjärtats farmaci- och kvalitetschef som ansvarar för uppföljningen av anmälningen av Oriolas leveransvägran till Läkemedelsverket. Denna möjlighet avböjde dock Knut Kainz Rognerud.

Se bilagor nedan - Apotek Hjärtats bokslutskommuniké för 2012 samt Apotek Hjärtats anmälan av Oriola till Läkemedelsverket.