Information till följd av Svenska Hamnarbetarförbundets varsel

Sedan Svenska Hamnarbetarförbundet i slutet av januari påbörjade sin senaste strejkomgång har de genomfört över 120 strejker runtom i landet. Den 27 februari mottog Sveriges Hamnar varsel från Svenska Hamnarbetarförbundet om stridsåtgärder mot samtliga Sveriges Hamnars medlemsföretag. Stridsåtgärderna omfattar total arbetsnedläggelse och inleds den 6 mars klockan 00.00.

APM Terminals målsättning är att fortsätta upprätthålla befintlig kapacitet och service nivå.

Vi kommer att arbeta aktivt och fokuserat för att skydda våra befintliga kunder och de flöden vi under senaste tiden säkrat via Göteborg. Vår målsättning är att tillsammans med våra medarbetare och samarbetspartners hitta lösningar, som gör att svensk utrikeshandel fortsatt kan lita på APM Terminals och Göteborg som Sveriges största godsnarv.

Vi har pågående samtal med Svenska Transportarbetareförbundet och vår bemanningspartner Adecco, i syfte att hitta lösningar för att bedriva en så normal verksamhet som möjligt. Vi kan konstatera att vi blir allt fler medarbetare för varje dag som går, som vill bidra till att leverera bästa möjliga service till våra kunder. Vi ser samtidigt över möjligheter att kunna öka vår service inom vissa områden.

För att säkra terminalens effektivitet och bibehålla en så hög produktivitet som möjligt, kommer vi att behöva minimera lagring av containers på terminalen. För att upprätthålla högsta möjliga service kommer vi dessutom att arbeta nära och i tät dialog med våra inlandspartners.

APM Terminals kommer fortsatt sätta säkerhet och ömsesidig respekt i centrum. I en eventuell strejksituation kommer det att ställas höga krav på APM Terminals, samtidigt som situationen kräver bra uppslutning och lösningsfokus från alla involverade. Det kommer även att behövas en hög flexibilitet hos våra medarbetare, samarbetspartners och kunder. Genom detta skapar vi tillsammans nya möjligheter.

Vi återkommer löpande med mer information.

Vänlig Hälsning,

För mer information besök Sveriges Hamnars hemsida eller klicka på länken: https://www.transportforetagen.se/ForbundContainer/Svenska-hamnar/Hamnkonflikten/