Spritproduktionen i Aalborg flyttas till Norge -Stordriftsfördelar ska utnyttjas till innovation och tillväxt

Spritproduktionen i Aalborg flyttas till Norge

Stordriftsfördelar ska utnyttjas till innovation och tillväxt

(Aalborg/Gjelleråsen den 14 mars 2014) Produktionen av Aalborg Akvavit och Gammel Dansk flyttas till Norge våren 2015.

Sedan uppköpet av Aalborg Spritfabrikker i januari 2013 förfogar Norska ArcusGruppen över två produktionsanläggningar. I Aalborg är produktionen begränsad i förhållande till anläggningens storlek, och på den norska anläggningen på Gjelleråsen utanför Oslo finns ledig kapacitet.

Från våren 2015 ska hela koncernens produktion av både dansk och norsk akvavit samt Gammel Dansk därför ske på anläggningen utanför Oslo. Därigenom säkras stordriftsfördelar som ska utnyttjas till omfattande investeringar i de danska varumärkena.

- Nu ska vi skapa tillväxt för de traditionsrika märkesvarorna, säger Otto Drakenberg, koncernchef i ArcusGruppen.

När ArcusGruppen köpte de attraktiva varumärkena i januari 2013 var det med ett tydligt mål för ögonen: att öka tillväxten på marknaden för akvavit och bitter. Den tillväxten blir nu möjlig tack vare effektiviseringsvinsterna från sammanslagningen av de båda nordiska produktionerna.

- Vår uppgift är att öka engagemanget bland konsumenterna av några av Danmarks mest välkända produkter, säger Drakenberg.

I Norge har ArcusGruppen lyckats öka konsumtionen av akvavit. Tillväxten drivs av de norska varumärken som från 2015 ska produceras tillsammans med de danska, bland annat Linie Akvavit.

De 14 anställda vid fabriken i Aalborg som berörs av produktionsflytten sägs upp officiellt den 30 juni 2015.

- Det är tråkigt att säga upp bra medarbetare. Men vi har försökt att lösa det på bästa möjliga sätt i samarbete med den danska fabriksledningen, säger Otto Drakenberg.

Det attraktiva område i Aalborg där fabriken ligger byggs om till ett upplevelsecenter och mikrodestilleri för Aalborg Akvavit och Gammel Dansk, där man framöver ska arbeta med utvecklingen av de båda varumärkena. Dessutom kommer ett stort antal nya bostäder och kontor att byggas på fabriksområdet. Projektet leds av Aalborg Erhvervsgrund som ägs av A. Enggaard A/S och Ratos AB. Det sistnämnda företaget äger även 83 procent av ArcusGruppen.

Kontaktpersoner:

Otto Drakenberg, Koncernchef ArcusGruppen M: +47 481 20 791 / +46 70 864 5504

E-post: otto.drakenberg@arcus.no

Claus Nielsen, Fabrikschef Aalborg M: +45 40107670

E-post: claus.nielsen@arcusgruppen.com

Per Bjørkum, Kommunikationschef ArcusGruppen M: +47 922 55 777

Om ArcusGruppen: ArcusGruppen är ett ledande nordiskt företag inom vin och sprit, med både produktion, import och försäljning. Koncernen finns i alla de nordiska länderna med dotterbolag i både Norge, Sverige, Finland och Danmark.

ArcusGruppen är marknadsledande på spritdrycker i Norge och Danmark och marknadsledande på vin i Norge och Sverige. Koncernen har också en betydande export av spritdrycker till marknader utanför Norden, främst Tyskland och USA.

ArcusGruppen hade 2013 en omsättning på 2 053 miljoner norska kronor (justerat för avvecklad verksamhet) och ett rörelseresultat på 298 miljoner norska kronor. Vid årsskiftet hade koncernen 258 anställda.

ArcusGruppen ägs till100 % av ArcusGruppen Holding A/S. Huvudägare i ArcusGruppen Holding A/S är det svenska investmentbolaget Ratos AB (83 %) och Hoff SA (10 %). Resterande aktier ägs av personer i koncernledningen och styrelsen. ArcusGruppen har sitt huvudkontor på Gjelleråsen i Nittedal kommun strax norr om Oslo.

Regioner

Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.

Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.