Faustino i gastronomiskt partnerskap med spansk stjärnkock.

Vinproducenten Faustino har nyligen lanserat ett spännande projekt tillsammans med Eneko Atxa, en av Spaniens hetaste kockar. Projektet Taste the World ska förena spanska viner och gastronomi på ett innovativt sätt.

Faustino är ett ledande varumärke i Rioja-regionen. Det har av tradition ett stort engagemang för att arbeta med de allra bästa. Samarbetet med Eneko Atxa och hans trestjärniga krog Azurmendi i projektet Taste the World är inget undantag.

Taste the World lanseras under de kommande månaderna i Spanien, Storbritannien och Kina. Eneko Atxas står för det bästa inom spansk gastronomi. Genom att förena hans kreativitet med både lokala ingredienser från dessa viktiga internationella marknader och toppviner från Faustinos sortiment, skapas ett projekt som både ska inspirera och hänföra. Kärnan i konceptet är att frambringa synergi mellan den talangfulle matkreatören och den innovativa vinproducenten.

– På Faustino strävar vi konstant efter förbättringar och att uppnå det allra bästa. Därför omger vi oss med personer som kan hjälpa oss att uppnå detta. Vi var redan från början övertygade om att Eneko Atxa var en perfekt match, säger Honrubia Paca, vd för Faustino Group.

Vidare kommer Faustino-gruppen att använda sin kunskap och expertis för att utveckla ett nytt vin som tar tillvara på Eneko Atxas kulinariska know-how och kreativitet. Det unika vinet är utformat för att glänsa när det serveras med utsökt mat, och kommer att släppas mot slutet av det här året.

– Atxas värderingar ligger i linje med vårt förhållande till vinframställning: hans respekt för miljön, passion för sitt land och konstanta sökande efter kvalitet och förstklassighet i allt han gör, samt hans genuina internationella anda. Detta sammantaget har inspirerat oss till att skapa Taste the World, vilket reflekterar vår egen hängivenhet till ursprung och innovation, avslutar Honrubia Paca.

Eneko Atxa äger restaurangen Azurmendi, som ligger i utkanten av Bilbao i norra Spanien. Restaurangen har tre åtråvärda stjärnor i Michelinguiden och fick plats 38 på listan över världens 50 bästa restauranger 2017. Hans restaurang utsågs 2014 till världens mest hållbara. Samma år utnämndes Azurmendi dessutom till världens bästa restaurang av magasinet Elite Traveller och Eneko Atxa blev utsedd till ”Årets bäste unge kock”.

Faustino Group är ett av Spaniens mest kända Rioja-hus och har producerat vin i över 150 år. Sedan starten har det varit en kvalitetsproducent som levererar högklassiga viner över hela världen. Bodegas Faustino är Riojas största familjeägda vineri och även den största innehavaren av vingårdar i Rioja.

För mer information, vänligen kontakta:
Flavia Bergström, Senior Brand Manager, Altia
Flavia.Bergstrom@altiacorporation.com