Explorer Vodka lanserar ny design – en hyllning till varumärkets upptäckarglädje och svenska ursprung

Explorer Vodka har en lång och spännande historia. Lanserad 1958 i USA, blev Explorer inledningsvis en flopp. Men resan tillbaka till Sverige 1961 markerade en vändpunkt. Här hemma blev Explorer däremot snabbt en succé och har sedan dess varit en av bästsäljarna på Systembolaget.

Explorer Vodkas framgång och popularitet har resulterat i att den fått folkkära smeknamn på 70-talet, såsom "halvböj" och "helböj", för respektive 37,5 cl och 75 cl flaskorna. Dessa namn uppstod från de karaktäristiska rörelser kassörerna gjorde när de plockade fram flaskorna, då de var så populära att de förvarades vid kassorna. Vodkans plats i svensk kultur förstärktes ytterligare 1978 när den legendariske sångaren Cornelis Vreeswijk hyllade drycken i sin låt "En Halvböj Blues".

En annan anmärkningsvärd del av Explorer Vodkas arv är att den välbekanta flaskdesignen med vikingaskeppet är skapad av ingen mindre än prins Sigvard Bernadotte. Det finns historia och tradition i varje flaska, vilket gör Explorer till mer än bara en dryck – det är en bit av svensk kultur.

Nu är vi stolta över att presentera en ny och uppdaterad design för Explorer Vodka. Den nya designen är en hyllning till vårt svenska och nordiska arv, samtidigt som den fångar varumärkets äventyrliga anda och lekfullhet. Den reflekterar en härlig kombination av kvalitet, ursprung och upptäckarglädje, som alltid har varit kärnan i Explorer Vodka.