Champagne Saint-Réol Grand Cru Extra Brut

Champagne Saint-Réol Grand Cru Extra Brut

Champagne Saint-Réol Grand Cru Extra Brut NV

Ett vin från ett ambitiöst kooperativ, känt för sina Grand Cru-viner.

Sedan grundandet 1962 har Saint-Réol vuxit från 58 till över 230 medlemmar som representerar några av regionens bästa vingårdar. Kooperativet skördar och vinifierar druvor uteslutande från Grand Cru-lägen, och säljer vidare vinerna till välrenommerade champagnehus som Dom Pérignon, Perrier-Jouët, Laurent-Perrier, Mumm, Deutz, Pol Roger m.fl. Fem procent av druvorna används till viner under namnet Saint-Réol; en produktion på 80-100 000 flaskor/år, med fokus på hög kvalitet snarare än volym. Medlemmarna i Saint-Réol uppmuntras att arbeta enligt HVE-metoder (Haute Valeur Environnementale), vilket innebär en hög miljömedvetenhet i vingårdsarbetet.

Saint-Réol Grand Cru Extra Brut är ett resultat av det noggranna och passionerade arbetet hos medlemmarna i kooperativet, vilket representerar några av regionens mest ansedda vingårdar. Vinet består av 76% pinot noir och 24% chardonnay från skördeåret 2017, där 49% utgörs av reservviner och 51% av skördeåret.

Detta är en champagne av distinkt kvalitet och karaktär. Den erbjuder en gyllene färg och en fin, krämig mousse. Doften är komplex och domineras av pinot noir, med subtila kryddiga inslag av svartpeppar och aromer av mogna hallon.

Nyligen fick Saint-Réol Grand Cru Extra Brut en silvermedalj och 91 poäng av Decanter World Wine Awards 2024!

Champagne Saint-Réol Grand Cru Extra But NV
Artikelnummer: 93582