​Altia och Grupo Peñaflor expanderar sitt nordiska och baltiska samarbete.

Altia och Argentinas största vinproducent, Grupo Peñaflor, expanderar sitt nordiska och baltiska samarbete med vinvarumärket Finca Las Moras. Altia och Grupo Peñaflor har haft ett långsiktigt samarbete i Finland med både Bodegas Trapiche och Finca Las Moras. Altia och Grupo Peñaflor har enats om att Altia blir leverantör för Finca Las Moras i Sverige, Norge och Estland. Altia koncernens dotterbolag i Sverige, Philipson Söderberg, tog från och med januari 2017 över distributionen av Finca Las Moras.

Pablo Ghiorzi, Grupo Peñaflors International Export Director, kommenterar samarbetet enlig följande: "Vi har utvecklat en stark relation med Altia Group under de senaste åren. Jag är mycket glad över att kunna utöka vårt samarbete genom denna allians i Norden, en för oss strategiskt viktig vinmarknad. När man tittar närmare på vinbranschens mest spännande argentinska varumärken måste man inkludera Finca Las Moras, som växer i en takt som vida överträffar den totala branschens tillväxt."

– Grupo Peñaflor är en av våra största samarbetspartner och detta är en viktig fortsättning på vårt tidigare samarbete och vår strategi framöver. Att expandera och växa i Norden och Baltikum är resultatet av ett långsiktigt strategiskt arbete. Jag ser fram emot att fortsätta expandera och bygga upp varumärket Finca Las Moras i hela regionen, inklusive travel retail, säger Janne Halttunen, Senior Vice President, Partner Brands på Altia.

Om Grupo Peñaflor

Grupo Peñaflor, en grupp bestående av flera vingårdar, är Argentinas bäst säljande vinföretag. Det är högt aktat och välkänt som en av världens tio främsta vinproducenter. Gruppen äger över 6 000 hektar vinodlingar och har en närvaro i Argentinas viktigaste vinodlingsområden. Genom sina vingårdar erbjuder Grupo Peñaflor konsumenterna det mest generösa och bredaste utbudet argentinska viner. För närvarande exporterar Grupo Peñaflor till mer än 90 länder. Företaget grundades 1914 och är ett familjeägt företag som styrs av familjen Bemberg.

www.grupopenaflor.com

Altia är ett ledande företag inom vin och sprit med kvalitetsmärken i Norden och Baltikum. Företaget är verksamt i sex länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland och Lettland. Altia är dessutom en av de största aktörerna på den nordiska och baltiska travel retail-marknaden. Altia producerar, marknadsför, säljer, importerar och exporterar alkoholdrycker. Nära en tredjedel av Altias nettoomsättning kommer från partnerverksamheten.

www.altiagroup.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Janne Halttunen, Senior Vice President Partner Brands, Altia, tel: +358 401 87 44 07.

På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.