Ny svensk metod för desinficering av vatten förlängde hållbarheten på groddar

Miljötänket slår nu igenom även vid desinficering av vatten. Ett exempel på det är odlingsföretaget Nyttogrönt och problemen med bakterier som gjorde att rötterna på deras ekologiska groddar ruttnade. Lösningen blev en ny svensk miljövänlig metod för desinficering av vatten utan kemikalier.

På Nyttogrönt i skånska Munka-Ljungby odlas det inomhus året runt med målet att producera de bästa groddarna och skotten i Skandinavien. Att odlingen är hydroponisk innebär att man odlar i vatten istället för i jord, vilket gör att kraven på bakteriefritt vatten är mycket höga. Samtidigt är verksamheten certifierad enligt både Krav och Svenskt Sigill och miljötänket därmed viktigt.

Man är på god väg att nå sitt mål att bli ledande i Skandinavien, men för det krävdes en effektiv hantering av ett tidigare problem med att groddarnas rötter ruttnade och blev bruna. Lösningen fanns runt hörnet i form av en ny svensk metod som desinficerar vatten utan miljöfarliga kemikalier.

– Vi la flera år på att testa olika metoder för att få bort bakterier i vattnet som gjorde att groddarnas rötter ruttnade, men fick aldrig riktigt till det. Av en händelse sprang jag på en ny svensk metod som passade vår miljöprofil och nu är det problemet ur världen, samtidigt som vi förlängde hållbarhetstiden med 30 procent, säger Kenneth Bendroth, grundare och VD för Nyttogrönt.

Företaget bakom den nya metoden heter Anolytech, är svenskt och beläget utanför Ystad. De framställer AnoDes, en unik pH-optimerad hypoklorsyra framställd av vatten, salt och el som avdödar bakterier, virus, mögel, svampar och sporer genom miljövänlig desinficering av vatten, händer och ytor. Produktionen av desinficeringsmedel kan ske på plats i ett cirkulärt system.

När Anolytech startade 2005 var många skeptiska till deras miljövänligare metod för att desinficera vatten utan kemikalier. 16 år senare banar en allmänt ökande miljömedvetenhet väg för ett teknikskifte från kemikaliebaserad till Anolytechs miljövänliga desinficering. Att tekniken certifierats enligt ledande standards för hand- och ytdesinficering bidrar till ett ökande intresse från kunder i nya branscher.

För Nyttogrönt har samarbetet med Anolytech utöver längre hållbarhetstid och friskare rötter även medfört andra fördelar. Bl a är biofilmen som tidigare fanns på golvet i odlingshallen och i vattenmunstycken för bevattning borta, antalet småflugor i odlingen har minskat och groddarna både växer bättre och ser grönare och fräschare ut. Nyttogrönt har därför beslutat att investera i ytterligare ett system från Anolytech.

För mer information:

Kenneth Bendroth, grundare/VD Nyttogrönt, 0706-71 95 68

Stefan Fischlein, grundare/ägare Anolytech Holding AB, 0411-24 30 33

Sandra Lindström, VD Anolytech Norden AB, 0737-57 32 38

Categories

Nyttogrönt odlar groddar och skott i s k hydroponisk odling inomhus för försäljning i svensk dagligvaruhandel. Verksamheten är certifierad enligt både Krav och Svenskt Sigill.

Svenska Anolytech utvecklar och säljer sedan 2005 en alkoholfri och cirkulär desinfektionsteknik som avdödar bakterier, virus, mögel, svampar och sporer genom miljövänlig desinficering av vatten, händer och ytor. Tekniken har certifierats enligt standarden EN 1500 (handdesinfektion) och uppfyller sedan tidigare standarderna för desinfektionsmedel EN 13624, EN 13623, EN 13610, EN17272, EN 14476 , EN13697 och EN 13727. Kunderna finns i Europa inom lantbruk, livsmedelsproduktion, hotell och fastigheter, offentlig sektor samt sjukvård.

Marianne Ekdahl

Press contact Press Officer

The Future of Disinfection

Anolytech has developed an environmentally friendly disinfection technology based on water, salt and electricity, that makes disinfection with harmful chemicals unnecessary. The system produces, AnoDes, a pH-optimized hypochlorous acid which kills bacteria, viruses, spores, mold, fungi and stops the growth of biofilm in the watersystem. AnoDes is manufactured on site with a system rented by Anolytech.

Anolytech Norden

Östra Balkåkravägen 317