Verk: Gloria & Carina Seth Andersson. Fotograf: Pia Ulin

Mono
4 september - 9 oktober
Galleri Glas, Nybrogatan 34

Carina Seth Andersson, den mångsidiga och framstående formgivaren, är aktuell med en ny utställning på Galleri Glas i Stockholm från och med den 4 september 2024.

Carina är känd för sina imponerande projekt och banbrytande initiativ inom designvärlden och har arbetat för prestigefyllda företag som Svenskt Tenn, Arket, Poltrona Frau, Skruf, Iittala och Marimekko. Hon har gjort Nationalmuseums glas och keramikföremål samt har lyckats skapa flera moderna klassiker såsom Daggvasen för Svenskt Tenn.

Utställningen på Galleri Glas kommer visa upp unika glasföremål och skulpturliknande objekt som balanserar på gränsen mellan bruksföremål och fristående skulpturer. Carinas arbete präglas av mod och nyfikenhet, och hon låter materialen själva styra processen.

”Materialen får ta över, den får leda processen”, säger Carina Seth Andersson.

Hennes kreativa process börjar med ritningar och skisser, där pappersmallar används som en del av hennes meditativa arbete. Dessa mallar hjälper henne senare att kommunicera sina visioner med med glasblåsarna och formmakarna.

När det är dags för hands-on-arbete med glasmassan, vispar Carina glasen och ser hur det blir bubbligt och skummigt. Tillsättning av sand i olika färger och storlekar skapar fascinerande möjligheter och förändrar glasets materialitet. Denna teknik påminner om hur världens bästa kockar i experimentella kök kombinerar oväntade råvaror och välkomnar slumpen.

Utställningens skulpturer har ofta sin utgångspunkt i bruksföremål som flaskor, vaser och korkar. I denna utställning kommer Carina experimentera med att placera flaskorna och vaserna i nya perspektiv och förhållanden. De överdimensionerade korkarna påminner om romerska speglar i silver och brons, men väcker också associationer till tuggummibubblor och ballonger.

Carina Seth Andersson betonar att glasblåsarens teknik hjälper henne att sikta mot det oväntad och att överraskningar är välkomna.

”Det är viktigt att de inte blir ”perfekta ”, utan att det finns något som skaver”, säger Seth Andersson.

Utställningen på Galleri Glas visas mer än 20 unika verk samt några trädobjekt.

”Träd och glas hör ihop. Det känns skönt att jobba med material som jag inte känner ordentligt. Det är en utmaning mot mig själv, som att träffa sig själv från ett annat perspektiv”, säger Seth Andersson.

Besökare på utställningen kan förvänta sig en resa genom konstens och formgivningens historia med rena och minimalistiska former och där materialens karaktär och potential utforskas och lyfts fram.

Om Carina Seth Andersson:

Carina Seth Andersson är en välkänd formgivare från Stockholm. Hon har studerat vid Orrefors National School of Glass och har en MFA från Konstfack, University College of Arts, Crafts and Design. Sedan 1993 har hon arbetat som oberoende designer och är känd för sina distinkta glas- och keramikarbeten. Hennes verk finns i permanenta samlingar vid prestigefyllda institutioner som Victoria and Albert Museum i London och Nationalmuseum i Stockholm. Carina har också varit en framstående lärare vid Beckmans College of Design och är styrelsemedlem i Capellagården på Öland.

Om Galleri Glas:

Galleri Glas är en ledande plats för glaskonst i Stockholm, som ständigt strävar efter att lyfta fram det bästa inom samtida glaskonst genom utställningar och samarbeten med både etablerade och nya konstnärer.