Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time" - reflektion

Boken "Vechi Vederi Bucurestene" publicerad 1935, skriven av min morfar, Prof. Victor Bratulescu med förord skriven av statsministern, Prof. Nicolae Iorga, inkluderar viktiga historiska fakta om platser vi kommer att besöka.

Nu, 80 år senare, är det är min tur att visa andra hur vackert detta land är och vilken stor kulturarv finns i Rumänien.

Under åtta dagar kommer vi att bekantar oss men två av de mest fantastiska delar av Rumänien- Transylvanien och Maramures. Vi besöker fem UNESCO World Heritage platser, vi möter flera hundra år gamla traditioner och vi äter ekologiskt mat lagat på gårdarna vi besöker. När vi inte är  i gamla byar, bor vi på exklusiva hotel och äter på finaste restauranger. Vi har en professionell guide (engelska) med oss under hela resan.

"I have come to love Romania for its unique and unspoiled natural beauty, its fascinating patchwork of landscapes and rural communities, each with their own diverse customs, together with the astonishingly rich and varied biodiversity of a countryside that is truly a European and international treasure."", sade Price Charles of Wales.

För mer information om resan, maila: shine@ankid.se

• religon
  • resa
  • nature
  • exklusive
  • privatresor
  • kyrkor
  • upplevelser
  • bucharest
  • temaresor
  • historia
  • maramures
  • transylvanien
  • rumänien
  • shine

Anki Dumitrescu

Presskontakt CEO AnkiD Management AB/SHINE Tel: 072-3091919

Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time"

Shine bjuder till en resa tillbaka i tiden. Under 8 fantastiska dagar vandrar vi genom Transylvanien och Maramures, bekantar oss med traditionell rumänsk mat, besöker flera städer och många unika platser. Ett unikt upplevelse som kommer att bli ett minne för livet!

Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time" - en riktig upplevelse

Shine bjuder dig till en riktig upplevelse resa och ett minne för livet. "Landet bortom skogarna" ommgiven av mysterier och legender, full av fästen, kyrkor, citadeller och slott, välsignad med hisnande landskap och många UNESCO WH. "Do not change anything, keep and love this place as it is" råde prins Charles Viscri lokalbefolkningen när han köpte några av byns hus, från 18-19- talen

Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time"

En resa i tiden. "Landet bortom skogarna" ommgiven av mysterier och legender, full av fästen, kyrkor, citadeller och slott, välsignad med hisnande landskap. Många UNESCO WH vissar sig för sina besökare från hela världen. "Do not change anything, keep and love this place as it is" råde prins Charles Viscri lokalbefolkningen när han köpte några av byns hus, från 18-19- talen

Ett paradis du inte visste fanns

"I have come to love Romania for its unique and unspoilt natural beauty, its fascinating patchwork of landscapes and rural communities, each with their own diverse customs, together with the astonishingly rich and varied biodiversity of a countryside that is truly a European and international treasure." säger Prince Charles of Wales on platsen som har blivit sitt andra hem.

Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time" - Dag 5

​Denna dagen kommer vi att uppleva en sagolik resa med "Mocanita"- ett tåg som dras av 100 år gamla ånglok. Vi kommer att åka i några timmar genom skog och byar och nytta av en enastående natur "Mocanita" är det enda skogsångtåg i världen som fortfarande används.

Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time" - Dag 6

​Efter 3 nätter i Brebs underbara atmosfär börjar vi vårt resa tillbaka till huvudstaden, Bucharest. Lunchen tar vi i staden Alba Iulia för att sedan resa vidare till Sibiu Medieval City - 2007 Europas kulturhuvudstad där vi även övernattar.

Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time" - Dag 7-8

Nu går vår tur mot sin slut och vi spenderar de sista två dagar i Bucharest. Vi tar pulsen av denna stora och vackra stad och vi besöker Palace of the Parliament (näst största byggnaden i världen efter Pentagon), den gamla staden, den finaste restaurangen "Carul cu Bere" (1872) och mycket mer.