K A Lundgren får årets utvecklingspris i Angered-Nordost Företagarförening

Varje år delar Angereds Företagarförening ut ett utvecklingspris. I år går det till K A Lundgren AB.

Juryns motivering:

Marknadsföra och sätta Angered / Gamlestaden i fokus: K A Lundgren är ett familjeföretag som grundades 1902 och som nu drivs av fjärde generationen Lundgren. Adressen är Äsperedsgatan 18 i Gunnilse och de har 11 anställda.

Sedan generationer har släkten bott i området och barnbarns barnen till grundaren Karl Adolf Lundgren, Patrik och Anna Maria är uppvuxna i Linnarhult. 2007 blev Patrik VD och Anna Maria CFO.

Starten till K A Lundgrens är 1902 då Karl Adolf Lundgren stod på Kungstorget i Göteborg och sålde korvskinn. Än idag, över 116 år senare, gör de samma sak men via internet och med ett komplett sortiment till både företag och privatpersoner, med huvudsakligt försäljningsområde Sverige, Finland och Norge.

Lokal sysselsättning och jämställdhet: Personalstyrkan är blandad med 4 kvinnor och 7 män. Trivseln är stor (mao låg personalomsättning) och flera har jobbat hos dem i ca 20 år. Det ger bibehållen kompetens och stabilitet. Två av medarbetarna bor i området.

Produkterna är i mångt och mycket desamma sedan starten, men sortimentet har varierat lite över tid. I konkurrens med pizza och hamburgare har det nu blivit modernt med korv och framtiden ser ljus ut ochmed stor erfarenhet och en kundkrets av charkuterier över hela landet är man bland de största i branschen.

K A fick aldrig uppleva Internet, men 112 år efter starten öppnade hans barnbarnsbarn Lundgrens Skafferi. En butik på webben där privatpersoner, som vill stoppa korv, får tillgång till fyra generationers kunskap och fjälster för alla tänkbara sorters korv.

Tidigare pristagare har varit BodyCote, Thelander & Östling, Estrella, Babak Kött & Chark, DataNova Sweden AB, Serneke AB och Saigon Food.

Mer information:

Mikael Ljungberg, ordförande, Angereds Företagarförening,

telefon 0730-563262,  info@angeredsforetagarforening.se

Patrik Lundgren VD, Mobil: 0734-089151, patrik@kalundgren.se, www.kalundgren.se

• utvecklingspris
  • utmärkelse
  • nordost
  • miljö
  • gamlestaden
  • angeredsföretagarförening
  • angered
  • k a lundgren
  • åretsföretag
  • gunnilse

Angered och Nordost Företagarförening.

Syfte och ändamål i korthet:

Angereds Nordost Företagarförening har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att verka för:

1. Att fungera som ett språkrör mellan kommunens företrädare och de lokala företagen — med kommunikation åt bägge hållen.

2. Att stimulera den lokala affärsverksamheten genom att lära känna varandra, skapa samhörighet, utbyta information, erfarenheter och stimulera till ökade gemensamma affärer.