Den nya låg- och mellanstadieskolan, Villanskolan, är nu klar i Ängelholm!

Toppmodern låg- och mellanstadieskola klar i Ängelholm

Efter drygt 3 år står nu den nya, fina låg- och mellanstadieskolan, Villanskolan, klar i Ängelholm! För någon vecka sedan lämnade vaktmästare Gary Paulsson över nycklarna till de förväntansfulla rektorerna Johanna Rundgren och Maria Engdahl som nu kan planera inflyttningen som sker till vårterminen 2022.

2019 påbörjades uppförande av den nya låg- och mellanstadieskolan på Villan i Ängelholm. Den gamla skolan byggdes under 1960-talet, med vissa tillskott under 90-talet, och har sedan dess sett många elever börja och sluta. Det var därför dags att lämna över till en ny, toppmodern skola som nu har uppförts ett stenkast från den gamla.

Arkitekter för den nya skolan är White Arkitekter och som huvudentreprenör har NCC stått. Den 11 000 kvadratmeter stora skolan ska rymma 635 elever från förskoleklass upp till årskurs sex. Skolan har miljöcertifierats på högsta nivå, Miljöbyggnad Guld, och är den första i sitt slag i kommunen. Certifieringen innebär att energianvändningen blir 38 procent lägre än byggreglerna för södra Sverige.

Nya Villanskolan är fördelad på fem sammanbyggda huskroppar. Tre av dem innehåller klassrum och grupprum, elevskåp och toaletter. De tre byggnaderna med klassrum är identiska förutom färgvalen som skiljer dem åt. Alla är också sammanlänkade med en huvudbyggnad där de gemensamma ytorna är samlade med till exempel kök, matsal och expedition. Här finns huvudingången och den breda trappan som även kan fungera som en sittvänlig samlingsplats.

- Vi är väldigt glada och stolta över att nu kunna lämna över nycklarna till vår hyresgäst Ängelholms kommun och rektorerna Johanna och Maria. Skolan är otroligt fin och vi ser alla fram emot att se skolan fyllas med nyfikna och glada barn i början av nästa år, säger ansvarig projektledare på Ängelholmlokaler, Nina Egeriis.

Bredvid skolan har en större idrottshall byggts med läktare för 250 personer samt parkering.

- Det är nio meters frihöjd här vilket är tre meter högre än standard, säger Nina Egeriis, projektledare för kommunala bolaget Ängelholmslokaler.

I nästa etapp ska den gamla Villanskolan rivas och området göras om till skolgård med bland annat multiarena, friidrottsdel, utelekmiljö och cykelställ. Den gamla skolan planeras rivas under våren 2022.

För frågor kontakta:

Nina Egeriis Projektledare Ängelholmslokaler Telefon: 0431 – 43 60 43

E-post: nina.egeriis@angelholmslokaler.se

Caroline Benson Kommunikationsansvarig Ängelholmslokaler Telefon: 0431 – 43 60 29

caroline.benson@angelholmshem.se