Startskottet för en ny Villanskolan

Startskottet för en ny Villanskolan

Nu har startskottet gått för den nya Villanskolan. Ängelholmslokalers nya miljösmarta
F-6 skola dimensioneras för 635 elever och blir därmed Ängelholms största låg- och mellanstadieskola.

Den nuvarande Villanskolan invigdes 1960 och har byggts ut i etapper. Den nya Villanskolan byggs bredvid den gamla skolan, där undervisningen pågår som vanligt tills nya skolan öppnar 2021. Då rivs den gamla. NCC har anlitats som totalentreprenör och skolan har ritats av White Arkitekter.

Skolan kommer miljöcertifieras på högsta nivå, Miljöbyggnad Guld, och blir den första i sitt slag i kommunen. Certifieringen innebär att energianvändningen blir 38 procent lägre än byggreglerna för södra Sverige. Den 9 000 kvadratmeter stora skolan kommer också få en innemiljö som håller mycket hög kvalitet vad gäller dagsljus, ljudnivå, fukt och luft. Inga miljöfarliga material eller ämnen får användas i byggnaden.

• De 635 eleverna kommer få lokaler som är bättre anpassade till dagens pedagogik och framförallt ett sunt inomhusklimat med bra ventilation, sunda byggmaterial och låg energianvändning, säger Ängelholmslokalers projektledare Stefan Andersson.

Ängelholmslokaler bygger också en större idrottshall anpassad för handbolls- och volleybollmatcher med läktare för 250 personer. Matsalen får ett tillagningskök så att skolmaten lagas på plats. På skolgården anlägger Ängelholmslokaler en fotbollsplan och en multiarena för bland annat tennis, innebandy och basket samt en parkering.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stefan Andersson, Projektledare, Ängelholmslokaler.
E-post: stefan.andersson@angelholmshem.se

Andreas Lundgren, Platschef, NCC.
E-post: andreas.lundgren@ncc.se

Caroline Benson

Presskontakt Kommunikationsansvarig kommunikation, marknadsföring, varumärke, sponsring 0431 - 43 60 29