Trädgårdsintresserade hyresgäster under en föreläsning av Ängelholmshems trädgrådsingenjör Anna. T.h Boendeutvecklare Susanne Nordin.

Ängelholmshem + senioraktiviteter = sant!

Sedan flera år tillbaka arrangerar det allmännyttiga bostadsbolaget Ängelholmshem aktiviteter för barn och ungdomar under sommarlovet, men i år var det premiär för aktiviteter som riktade sig mot seniorer. En satsning som föll väl ut!

Var tionde person över 75 år upplever att ensamhet påverkar deras mående negativt. Under sommaren ville Ängelholmshem därför göra vad de kunde för att motverka detta och bjöd under nio sommarveckor in till dagliga aktiviteter för seniorer. Med allt ifrån gympa, kubb och boccia till promenadgrupper, musizquiz, trädgårdsföreläsning och bingo! Aktiviteterna som var helt kostnadsfria, hölls av några av de ungdomar som fått sommarjobb på bolaget vilket också innebar möte över generationsgränser. Totalt deltog över 150 glada seniorer under sommaren där sittgympa och bingo var särskilt välbesökta aktiviteter.

- Vi är jätteglada för att så många seniorer ville komma och träffa oss i sommar, säger Susanne Nordin boendeutvecklare på Ängelholmshem och initiativtagare till aktiviteterna. Vi känner att vi har hjälpt till att förgylla seniorernas vardag och vi hoppas att några av dem knutit nya bekantskaper där kontakten kommer fortsätta även efter sommaren. Vår målsättning är att minska ensamheten bland våra seniora hyresgäster och vi kommer att fortsätta arbeta för att utveckla nya mötesplatser förmålgruppen tillsammans med andra drivande parter i kommunen, avslutar Susanne Nordin.

Vid frågor kontakta:

Susanne Nordin, boendeutvecklare

Caroline Benson

Presskontakt Kommunikationsansvarig kommunikation, marknadsföring, varumärke, sponsring 0431 - 43 60 29

Ängelholmshem är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Ängelholms kommun. Med strax över 3 380 lägenheter runt om i Ängelholms kommun är vi den största aktören på bostadsmarknaden i Ängelholm. Vi erbjuder ett brett utbud av bostäder för kunder med olika önskemål och behov. Vi har vanliga lägenheter i olika storlekar och utföranden, radhus och trygghetsboenden.