Aneo Mobility förvärvar Movel

Aneo Mobility förvärvar Movel

- Ett strategiskt viktigt förvärv som gör oss till en ännu mer komplett leverantör", säger Kristin Sæterøy, VD för Aneo Mobility i Norge, i samband med förvärvet av laddoperatören Movel.

Aneo Mobility är idag en av Norges största aktörer inom elbilsladdning för bostadsrättsföreningar och samfälligheter. Med Movel breddar vi vår produktportfölj och kan erbjuda marknadsledande laddtjänster, anpassade till de ständigt föränderliga kundbehoven, till ännu fler.

- Aneo är en kompetent och finansiellt stark ägare som säkerställer att vi kan utveckla Movel vidare och tillsammans kommer bolagen att leverera ännu bättre lösningar till ännu fler kunder, säger VD för Movel, Per Th. Magnor.

Förvärvet av Movel ger Aneo Mobility ett utökat erbjudande till bostadsrättsföreningar och samfälligheter, där vi utöver att erbjuda vår "allt-i-ett"-lösning nu även kommer kunna drifta redan installerade laddanläggningar. Vi ser att en ökad andel elbilar leder till större komplexitet i anläggningarna, fler bostadsrättsföreningar upplever utmaningar med tillräcklig effekt och kräver en leverantör som tar ett utökat ansvar för att laddning till de boende fungerar som det ska. Sammantaget ger förvärvet av Movel bättre möjligheter till ytterligare tillväxt både i Norge och internationellt.

- Movel har andra produkter och kunder än vi, och med deras starka marknadsposition blir vi två företag som erbjuder ett mycket bättre och komplett helhetspaket, säger Sæterøy.

Bolagen kompletterar varandra väl och blir över en natt en totalleverantör av laddtjänster med laddkunderna i fokus, oavsett om det är genom drift av laddanläggningen, eller om bostadsföreningen vill outsourca all sin laddinfrastruktur.

Movel grundades 2016 av tre entreprenörer, Per Th. Magnor, Ole Hundstuen och Gunnar Alberg, och har sedan dess byggt upp en stor kompetens inom smart och kostnadseffektiv laddning av bilar till bostadsbolag och kommersiella fastigheter. Bland annat har OBOS valt Movel som sin föredragna partner.

- De har imponerat på oss hela vägen och åstadkommit mycket. Det finns en väldigt fin kultur i företaget och attityden är både framåtblickande och lättsam – vilket passar oss särskilt bra – jag är glad att Movel nu blir en del av Aneo Mobility, säger Sæterøy och tillägger:

- Detta stärker oss – utan tvekan, och är en viktig del i arbetet med att göra Aneo Mobility ännu mer smidig, konkurrenskraftig och redo att möta framtiden.

Tills vidare kommer de två bolagen att drivas som självständiga aktörer på marknaden, men realiseringen av synergier och ett nära samarbete för att stärka erbjudandet till kunderna kommer att påbörjas omgående.

Kategorier

Aneo är en nordisk koncern inom förnybar energi som äger och driver vind-, vatten- och solkraft i Norge och Sverige. Aneos ambition är att bidra till en lönsam energiomställning i Norden, till nytta för kunder och samhälle. Utöver att satsa stort inom förnybar energiproduktion utvecklar Aneo innovativa tjänster inom elektrifiering och energieffektivisering och är idag verksamma inom exempelvis elbilsladdning samt kyl- och frysteknik i dagligvaruhandeln.

Margareta Törnblad

VD, Aneo Mobility Sverige +46706092290

Kristin Sæterøy

VD, Aneo Mobility Norge +47 902 78 989

Let´s create energy!

Aneo kommer att satsa stort på produktion av förnybar energi, elektrifiering och energieffektivitet.

Vårt mål är att vara en drivande kraft bakom det gröna skiftet med vilja och investeringskraft att utveckla nya gröna värdekedjor. Vi tror att det är nödvändigt att tänka nytt för att lösa de stora utmaningar vi står inför.

Aneo

Klæbuveien 118