Uppdaterade MB 655 VS är VIKINGS toppmodell i 6-serien. Nytt för serien är ett monohandtag som underlättar tömningen av gräsuppsamlaren på hela 70 liter.

VIKINGS uppdaterade 6-serie nu ännu vassare

För professionella användare och privatpersoner med stora trädgårdar har VIKINGS 6-serie kunnat locka med ett brett modellprogram. Inför 2017 har seriens tre modeller uppdaterats, vilket resulterat i lägre vikt, ljud och vibrationer. Helt nytt för serien är monohandtaget för enklare handhavande.

VIKING 6-serie består av modeller som är riktiga arbetshästar. De klarar av tuffa markförhållanden över stora grönytor och med upp till 25 grader i branta sluttningar.

Klipparna är anpassade för att klara av gräsmattor från 2 000 kvm upp till 2 500 kvm. Större ytor innebär fler arbetstimmar och då är det ur ett arbetsmiljöperspektiv en fördel med minsta möjliga vibrationer. På den punkten har VIKING lyckats förbättra sin aktuella serie ytterligare genom en utveckling av motorns upphängning.

Nytt för serien är monohandtaget som gör det enklare att använda gräsuppsamlaren på 70 liter. Sedan tidigare har toppmodellen MB 655 VS både steglös drivning, knivbroms och en kraftfull Briggs & Stratton motor som levererar 3,5 hk. Stor vikt har också lagts på att få rengöringen enkel. Tack vare att hela maskinen kan tippas bakåt så att höljet står lodrätt, är det enkelt att avlägsna gräsrester.

Fakta VIKING MB 650 V

Motor: Kohler Courage

Klippbredd: 48 cm

Gräsmattans storlek: >2 000 kvm

Fakta VIKING MB 655V

Motor: Kohler Courage

Klippbredd: 53 cm

Gräsmattans storlek: >2 500 kvm

Fakta VIKING MB 655 VS

Motor: B&S 750 DOV RS

Klippbredd: 53 cm

Gräsmattans storlek: >2 500 kvm

Niklas Tillbrandt, produktchef för VIKING, 0302-248 00, niklas.tillbrandt@stihl.se.