SGA 85 har en låg vikt och låg ljudnivå, tack vare sin batteridrift. SGA 85 kan dessutom anslutas till den molnbaserade lösningen STIHL Connected för en bättre översikt av maskinparken.

STIHL lanserar sitt första batteridrivna, ryggburna sprutaggregat

Nu lanserar STIHL sitt första ryggburna sprutaggregat med batterdrift: SGA 85. Den ryggburna proffsmaskinen riktar sig till yrkesverksamma användare inom trädgårdsegmentet - perfekt för större trädgårdar och odlingar. Med ett väl utvecklat bärsystem får användaren en effektiv maskin med hög arbetskomfort, samtidigt som membranpumpen ger en hög prestanda.

STIHL utökar nu sitt batteridrivna produktsortiment med ännu en proffsmaskin - nya SGA 85. Det batteridrivna, ryggburna sprutaggregatet riktar sig främst till proffs som arbetar inom trädgårdsmiljöer och större grönområden.

– Vi fortsätter att utveckla och expandera vårt batteridrivna produktsortiment, där SGA 85 är kraftbesparande och enkel att använda. Den kräver inte någon manuell pumpning, utan är i stället utrustad med en kraftfull membranpump. SGA 85 är också utformad med ett ergonomiskt bärsystem som ger användaren en hög komfort under arbetstid, säger Mats Gustafsson.

Det ergonomiska bärsystemet har vadderade axelremmar och bröstspänne för att avlasta axlarna. För den nordiska marknaden inkluderar standardmodellen dessutom ett midjebälte för ännu högre komfort. Det ryggburna sprutaggregatet har även ett förbättrat volymflöde för att täcka flera användningsområden. Arbetstrycket på SGA 85 är enkelt att justera genom en vridknapp på sidan av maskinen med sex olika lägen. På handtaget finns en tryckmätare placerad för en smidig översikt.

Maskinen har en låg vikt och ljudnivå tack vare sin batteridrift. SGA 85 ger heller inte ifrån sig vare sig utsläpp eller lukt, vilket skapar en bättre arbetsmiljö för användaren.

– Vårt helt nya sprutaggregat med batteridrift passar utmärkt att använda i bostadsområden och andra ljudkänsliga ytor. Perfekt för trädgårdsmästare och parkskötare som kan utföra sitt arbete utan att störa någon, samtidigt som de får en trevligare arbetsmiljö, säger Mats Gustafsson, Nordisk produktchef på STIHL.

Det nya sprutaggregatet ingår i batterisystemet AP som riktar sig mot professionella användare. Med ett batteri på 36 V har SGA 85 en lång driftstid. SGA 85 kan dessutom anslutas till första generationen STIHL Smart Connector, en digital sensor som bland annat registrerar driftstimmar och smidigt överför data till appen STIHL Connected i användarens mobiltelefon eller surfplatta.

STIHL SGA 85 finns tillgänglig från november 2021 hos STIHL återförsäljare.

Mats Gustafsson, produktchef STIHL Norden, 0302-248 00, mats.gustafsson@stihl.se
      Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se