Ett lätt kraftpaket: nya batteridrivna handdammsugaren STIHL SEA 20 gör rent på små ytor, utan krångel med någon sladd.

STIHL breddar utbudet och lanserar batteridriven handdammsugare

STIHL SEA 20 är den första i sitt slag från STIHL. Den batteridrivna handdamm-sugaren är liten, men en av de mest kraftfulla i sin voltklass. Kompakt design och bra utrustning i kombination med lång driftstid gör SEA 20 mycket användbar, i såväl hemmets mindre utrymmen som sommarstugan, bilen eller båten.

Den nya handdammsugaren SEA 20 är liten till storleken men stor sett till användningsområden och kraft. Dammsugaren väger endast 1,1 kg utan batteri och munstycke, har ett ergonomiskt utformat och mjukt handtag med fixerbart gasreglage som gör den extra bekväm att använda.

– Handdammsugaren imponerar inte bara med sin höga sugkraft och omfattande standardutrustning, SEA 20 är också mycket prisvärd. Man får helt enkelt mycket kraft för pengarna, säger Mats Gustafsson, nordisk produktchef på STIHL.

Den praktiska maskinen är en av de mest kraftfulla handdammsugarna i sin voltklass och gör snabbt rent, utan krångel med sladd eller behov av eluttag. En tydlig och välplacerad LED-display visar batteriets status. Med 10,8 V litium-jon-batteriet AS 2 har SEA 20 en driftstid på cirka 14 minuter och med laddaren AL 1 laddas batteriet fullt på runt 70 minuter.

Smutsen som sugs upp hamnar i en tät uppsamlare som enkelt töms när den är full. SEA 20 är utrustad med ett tvåstegsfiltersystem som enkelt kan rengöras och användas igen för bästa prestanda och hållbarhet.

Den batteridrivna handdammsugaren levereras med ett fogmunstycke, ett universellt borstmunstycke samt ett förlängningsrör och en flexibel slang. Dessutom medföljer en praktisk väska för transport och förvaring av SEA 20 och alla dess tillbehör.

SEA 20 ingår i batterisystemet AS från STIHL vilket framförallt vänder sig till hus- och trädgårdsägare. Förutom den nya handdammsugaren inkluderar AS-systemet busksaxen HSA 26, grenkapen GTA 26 och kommer utökas med ytterligare trädgårdsverktyg för konsumenter.

SEA 20 finns tillgänglig hos STIHL nordiska återförsäljare.

STIHL SEA 20

Batterikapacitet:

Batterivikt:

Driftstid:

Laddtid med laddaren AL 1:

10,8 V

28 Wh

2,1 Ah

0,2 kg

80% / 100% = 55 / 70 min.

Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se