Nya iMOW® och iMOW® EVO har utvecklats med fokus på prestande, design och användarvändlighet.

Nästa generations robotgräsklippare: STIHL lanserar nya iMOW®

STIHL lanserar nästa generation av robotgräsklipparen iMOW®. Med hjälp av smarta funktioner och genomtänkt design är fokus på prestanda, användarvänlighet och flexibilitet. Röstmeddelanden, stöd för röststyrning, LED-belysning och möjlighet till klippning i upp till 55 procent lutning är några av maskinens speciella egenskaper.

Nya iMOW® lanseras under våren 2023 i två modeller, iMOW® och iMOW® EVO. De båda modellerna finns i tre varianter vardera, anpassade för gräsmattans storlek: 1 500 kvm, 3 000 kvm och 5 000 kvm. Samtliga maskiner i den nya generationen är utrustade med effektivt ladd- och klippsystem samt elektrisk klipphöjdsinställning. Modellerna anpassar sitt rörelsemönster och sin hastighet utefter miljön omkring dem, så som lutning, eventuella avgränsningar, smala passager och gräsets höjd.

En viktig aspekt hos en robotgräsklippare är den aktiva tiden – den tid robotgräsklipparen behöver för att klippa ett specifikt område, inklusive laddningspauser. Tack vare den stora klippbredden och det kraftfulla batteriet, blir den aktiva tiden kännbart kortare med nya iMOW®.

– Vår nya generation iMOW® har en smart laddningshantering. Det ger en snabb och effektiv laddning under aktiva klipptider, samt skonsam och långsam laddning utanför dessa tider. I slutändan innebär det att gräsmattan huvudsakligen tillhör trädgårdsägaren och inte robotgräsklipparen, säger Johan Broström, Trainer på STIHL Norden.

Klipper branta ytor
Samtliga robotgräsklippare kan klippa gräs i kuperade trädgårdar med upp till 40 procent lutning. Speciellt för iMOW® EVO är att de klarar gräsmattor med lutningar upp till 45 procent och med ett uppgraderingskit som extra tillbehör klipper iMOW® EVO lutningar på upp till hela 55 procent.

– En robotgräsklippare ska även kunna klippa sluttande gräsmattor. En aspekt som ofta används som argument för investering i robotgräsklippare är den sparade tiden. Med en robotgräsklippare som dessutom presterar i ojämna miljöer med smarta funktioner för att undvika avbrott, får även användare med backiga trädgårdar tid över till annat, säger Johan Broström.

Full kontroll med smarta hjälpmedel
Användaren ges information om robotgräsklipparens aktuella status genom röstmeddelanden. EVO-modellerna är dessutom utrustade med en LED-matris på toppkåpan, där animeringar berättar hur arbetet i trädgården går.

– Funktionerna på nya iMOW® är på en helt ny nivå, precis som designen. Fokus har legat på att utveckla en produkt, utrustad med teknik som hjälper och underlättar för användaren samtidigt som den är tilltalande utifrån ett designperspektiv, säger Mats Gustafsson, produktchef för STIHL Norden.

Användaren kan intuitivt styra sin iMOW® – både direkt på robogräsklipparen och via den nyutvecklade appen MY iMOW®. Genom appen kan man enkelt ställa in klipptider som exempelvis veckoscheman och klipphöjd. Med skräddarsydd zonhantering kan en viss del av gräsmattan nyttjas, medan en annan klipps. Zonerna markeras med begränsnings- och guidekablar, och klippningen av zonerna styrs via MY iMOW® appen.

Nya generationen av iMOW® finns tillgänglig hos auktoriserade STIHL återförsäljare under våren 2023.

Nya iMOW® 5/6/7

iMOW®

iMOW® EVO

Effektiv ladd – och klippsystem