Den nordiska skog- och grönytebranschen överens: en hållbar framtid prioriteras

En rapport från STIHL belyser en enighet gällande inställningen till hållbarhet och klimatansvar i den nordiska skog- och grönytebranschen. Undersökningen till rapporten visar en balanserad användning av maskiner med bensin- och batteridrift, och en gemensam drivkraft mot en framtid med batteridrivna arbetsmaskiner. Trots detta ser endast en procent av yrkesverksamma i branschen låga utsläpp som högsta prioritet vid maskinval.

I Nordic Outdoor Industry Report 2024, framtagen av Novus på uppdrag av STIHL, framgår det att de nordiska länderna gemensamt rör sig mot en mer hållbar arbetsmiljö, där maskinval får allt större miljöfokus. Användningen av arbetsmaskiner är jämnt fördelad mellan bensin och batteri, 46 procent uppger att de använder båda i vardagen, men med en växande tendens att omfamna den senare. Samtidigt är kvalitet och livslängd fortfarande de egenskaper som dominerar beslutsfattandet vid maskinval, och endast en procent ser låga utsläpp som det viktigaste kriteriet.

– I många år har vi förflyttat vårt fokus mot batteridrivna verktyg som inte producerar lokala utsläpp. Vårt löfte är att stärka yrkesverksamma i naturen, och därför är återkopplingen från branschen, inte minst vad gäller deras syn på hållbarhet och produktval, av största vikt, säger Kjell Svensson, vd för STIHL i Norden och fortsätter:

– Oavsett om du är beslutsfattare som köper maskiner eller om du är ute i naturen och använder dem, är medvetna val och långsiktiga investeringar avgörande.

Majoriteten, 67 procent, av de nordiska respondenterna betonar vikten av arbetsgivarens engagemang för miljön. Övergången till batteridrivna maskiner anses viktig av mer än hälften av de tillfrågade, och 43 procent är intresserade av att testa e-bränslen i sina maskiner.

Norden är enig, med mindre landskillnader
Svenskarna i undersökningen uttrycker en särskilt stor ovilja att arbeta med maskiner som släpper ut avgaser i omgivningen, 45 procent mot totalen på 39 procent. I Norge och Finland är dock endast 32- respektive 34 procent besvärade av detta. Norrmännen och finländarna är också de yrkesverksamma i Norden som tycker det är minst viktigt att gå över till batteridrivna maskiner. Danskarna är de som tycker skiftet är allra viktigast, där nästan sju av tio håller med om att övergången till batteridrivna maskiner är viktig jämfört med den nordiska totalen på 56 procent.

Rapporten visar på en stark samsyn i Norden: en framtid där gröna maskiner inte bara är en önskan, utan en förväntad standard. Med en bred acceptans för batteridrift och en nyfikenhet på framväxande energikällor tar de nordiska länderna gemensamt steg mot en mer hållbar arbetsmiljö.

Den första upplagan av rapporten Nordic Outdoor Industry Report 2024 fokuserar på omställningen av energikällor, där personer som använder och/eller köper in maskiner professionellt svarat på frågor om vanor och preferenser. Undersökningen som ligger till grund för rapporten har tagits fram i samarbete med Novus, ett av Sveriges ledande analys- och forskningsföretag. Hela rapporten finns tillgänglig här.

Johanna Hedström, presskontakt, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se