En stark STIHL trimmer som klipper runt huset och i trädgården är perfekt för större gräsytor.

Trimmer och teknik för bästa resultat

Överallt där gräsklipparen inte kommer åt kan trimmern vara en oumbärlig hjälp. Beroende på motoreffekt och skärverktyg klarar STIHLs maskiner allt från kantputsning längs rabatter och gångar till utgallring i skogspartier. Och oavsett vilken maskin du väljer är tekniken alltid av högsta prioritet för ett gott resultat.

Till den mindre trädgården passar en lätthanterlig och effektiv batteritrimmer. FSA 65 är perfekt för finputsning, har en lång driftstid, är sladdlös och tystgående. Smart för den som inte vill störa sina grannar och tänka lite extra på miljön.

I en större trädgård kan det behövas mer effekt – då är bensindriven trimmer en bra lösning. Två maskiner som båda drivs med en modern 2-MIX motor med lägre utsläpp och bränsleförbrukning är FS 38 och FS 55. FS 38 klipper snabbt och effektivt gräs och ogräs runt rabatter, buskar, längs kanter, staket och andra hinder på den egna villa- och fritidstomten. FS 55 är stark och mångsidig. Kan köras med PolyCut, knivar eller gräsklinga och tar utan några problem segt, tovigt och långt gräs och ogräs.

Rätt teknik

Oavsett vilken trimmer du väljer för att utföra ditt arbete kommer resultatet bli som bäst om du behärskar rätt teknik. Även om det är första gången du håller en trimmer i handen tar det inte lång tid att lära sig.

Skärverktyget på de flesta röjsågar och trimrar roterar medsols. Därför är det vanligast att arbeta från höger till vänster för att det avklippta gräset ska lägga sig där det redan är klippt.

Om gräset eller vegetationen är hög och tät krävs det en annan teknik för att få ett snyggt resultat. Först klipps toppen av gräset och växtligheten av i en rörelse från höger till vänster. På tillbakavägen, från vänster till höger, klipps det ner till önskad höjd. Med den här tekniken kommer det avklippta gräset bli liggande på din vänstra sida.

Trimmertråd är bäst att använda när du trimmar tätt intill träd och buskar, då det utgör minst skada på grenar och stammar. Om det står flera växter tätt intill varandra är cirkelmetoden användbar. Orientera dig med hjälp utav skyddet på trimmern. För skyddet längst trädstammen och rör dig runt busken. Stammen är skyddad samtidigt som ogräset runt busken klipps av.

– Man ska vara varsam när man använder trimmer runt sina träd och buskar. Om man kommer så nära att barken skadas kan det i värsta fall leda till att trädet dör. Även mindre skador kan leda till att trädet vissnar eller utvecklas dåligt, säger arborist Richard Reimertz expert i STIHL/VIKINGS trädgårdsteam.