Martin Ullrich, projektledare i utvecklingen av nya generationens STIHL iMOW®.

Nu lanseras nya STIHL iMOW®: utvecklingen och testerna bakom roboten

I valet mellan en robotgräsklippare och en handhållen gräsklippare, är det oftast önskan om en perfekt klippt och välmående gräsmatta som får vågskålen att tippa över till robotgräsklipparens fördel. Det menar åtminstone Martin Ullrich, projektledare i utvecklingen av nya generationens STIHL iMOW®.

– Robotens regelbundna klippning ger ett jämnt klippmönster och en särskilt hälsosam struktur på gräsmattan. Det färska finfördelade gräsklippet faller tillbaka på gräsmattans yta och fungerar som gödningsmedel och förbättrar gräsmattans kvalitet, säger Martin Ullrich och fortsätter:
– En ytterligare aspekt som ofta används som argument för investering i robotgräsklippare är den sparade tiden, den tid som tidigare spenderats på att klippa gräset kan användas till annat.

Innanför skalet utgörs robotgräsklippare av en kombination av elektronik, mekanik och mjukvara. Utvecklingen av en maskin i stil med iMOW® tar flera år och nya generationen iMOW® har dessutom genomgått prövningar som pandemi, störda leveranskedjor och materialbrist. Samtidigt innebär själva utvecklingsprocessen flera avancerade steg med höga krav på samarbete.

Effektiv och användarvänlig
En viktig aspekt för en robotgräsklippare är den aktiva tiden – det vill säga den tid som robotgräsklipparen behöver för att klippa ett specifikt område, inklusive laddningspauser. Tack vare maskinens stora klippbredd och kraftfulla batterier är den aktiva tiden kortare och effektivare jämfört med liknande produkter på marknaden.

– Nya iMOW® har en intelligent laddningshantering som möjliggör snabb laddning under klippningen och en långsammare takt efter avslutad klippning. Detta innebär att gräsmattan huvudsakligen tillhör trädgårdsägaren och inte robotgräsklipparen, säger Martin Ullrich.

Med appen MY iMOW® kan trädgårdsägaren kontrollera sin iMOW® direkt genom sin smartphone eller surfplatta. Appens design skapar ett enhetligt språk och i kombination med produkten ges en konsekvent användarupplevelse.

Omfattande tester säkerställer kvalitet
iMOW® har genomgått grundliga uthållighets- och funktionstester som sträcker sig över kontinenterna, för att säkerställa drift oavsett grästyp, gräshöjd och topografi. Testerna har utförts i såväl verkliga miljöer, i trädgårdar av varierande komplexitet, som under simulerade förhållanden.

– Vi undersökte hur iMOW® reagerar på olika situationer i en simulator, vilket görs 100 procent digitalt med fördelen att ett väldigt stort antal trädgårdar kan upplevas. Simulatorn är kopplad till verkliga förhållanden – som en flygsimulator på en spelkonsol, säger Martin Ullrich.

Service möjliggör avslappning
Idag är trädgården en plats för avkoppling och en mötesplats för familj och vänner. Designen på robotgräsklipparen är därför viktig, då maskinen blir en del av trädgården och dess utseende. Lika viktigt är det att robotgräsklipparen inte permanent blockerar gräsmattan utan snabbt lämnar den till ägarna efter avklarat arbete. Detta, menar Martin Ullrich, kan trädgårdsägaren påverka tillsammans med sin lokala återförsäljare, bland annat genom att välja en iMOW® som är i passande storlek för trädgården.

– Återförsäljaren erbjuder support under installation och driftsättning, men hjälper också till att välja den bäst anpassade maskinen för respektive kund och förutsättning, säger Martin Ullrich och fortsätter:
– Professionell installation är avgörande för att säkerställa att robotgräsklipparen kan arbeta problemfritt i det långa loppet. Dessutom kan återförsäljaren erbjuda tjänster som underhåll vid säsongsslutet samt förvaring. På så vis slipper kunden inte bara att klippa gräsmattan, utan också en stor del av det som hör till.

Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se