Problemlösande skoentreprenör får Anders Wall-stipendium för praktik i Shanghai

Problemlösande skoentreprenör får Anders Wall-stipendium för praktik i Shanghai

Savannah Alsén (f. 1987) från Stockholm har erhållit 2013 års Anders Wall-stipendium för ett års praktik på Svenska Handelskammaren i Shanghai. Stipendiet på 150.000 kronor delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 11 mars.

Savannah tar inom kort sin juristexamen vid Uppsala universitet. Efter studenten studerade hon kinesiska på Fudan University i Shanghai och kom redan då i kontakt med Svenska Handelskammaren genom olika seminarier och event som organisationen Young Professionals arrangerade. Hon har även läst internationell handelsrätt och juridikkurser i Taiwan med fokus på relationen mellan Taiwan och Mainland China.
– Kina och Asien har blivit en del av min identitet, säger hon. Jag har två morbröder som bor i Asien och flera halvasiatiska kusiner och det sådde fröet till mitt stora intresse.

2008 startade hon företaget Savannahs som erbjuder världens mest exklusiva skor och väskor via en egen global webbshop med kunder i 150 länder, bl.a. i Kina, och i en butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Varje år gör hon flera inköpsresor till Milano, London och Paris. Företaget, som vuxit med drygt 50 procent per år, har idag flera anställda och omsätter mer än tio miljoner kronor.

Savannah är mycket samhällsintresserad och vill i framtiden arbeta med internationella relationer inom affärslivet.
– Jag gillade att lösa matteproblem i skolan och juridik är ju ett verktyg för problemlösning mellan människor i det verkliga livet. Affärsjuridik och avtalsrätt intresserar mig särskilt, säger Savannah som brinner för att främja svensk företagsamhet i utlandet.
– Jag ser fram emot att återvända till Kina och lära mig mer om landet, språket och människorna, fortsätter hon. Det ska bli intressant att träffa svenska företag inom olika branscher och ta del av deras kunskap och erfarenheter.

Savannah Alsén, tel. 0708-104322
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls Stiftelser, tel. 070-6057906