Fulbrightstipendiet till Niklas Elofsson

Fulbrightstipendiet till Niklas Elofsson

Juristen och wallumnen Niklas Elofsson, Årets Uppsalastudent 2008, har tilldelats det prestigefyllda Fulbrightstipendiet samt ett Wallenbergstipendium för att studera ett år vid Columbia Law School i New York, USA.

Bakom Fulbrightstipendiet står Fulbrightkommissionen samt amerikanska och svenska regeringen. I Sverige har stipendiet delats ut sedan 50-talet och bland tidigare svenska Fulbrightstipendiater kan bl.a. nämnas Ingvar Carlsson, Hans Blix och Bengt Samuelsson. På grundval av framstående akademiska och professionella meriter samt potential som framtida ledare utses varje år ca 5-10 st svenska Fulbrightstipendiater inom olika yrkesområden som får tillbringa ett år vid något av USA:s främst universitet. Förutom att stipendiaterna, som vanligen har några års yrkeserfarenhet efter sin första universitetsexamen, får fördjupa sig inom sitt område får de även möjlighet att träffa andra framstående stipendiater från resten av världen vid olika konferenser och seminarier som anordnas under året.

På Columbia Law School – som anses ha en av världens främsta juristutbildningar – kommer Niklas från mitten av augusti att studera en ettårig masterutbildning för yngre yrkesverksamma jurister, ledande till en amerikansk Master of Laws-examen. Studierna kommer huvudsakligen att inriktas mot kommersiell tvistelösning och affärsjuridik, vilka är de områden han tidigare arbetat med på advokatbyrå och domstol i Sverige.

För studierna vid Columbia har Niklas även tilldelats ett vidareutbildningsstipendium från Tekn. dr. M. Wallenbergs Stiftelse för utbildning i internationellt industriellt företagande, vilket delas ut till svenska män och kvinnor som visar särskild fallenhet och intresse för internationellt industriellt företagande i syfte att de på högre akademisk nivå under minst ett år ska kunna vidareutbilda sig utomlands inom sitt specialområde.

För ytterligare information och kontakt med Niklas Elofsson, vänligen kontakta:
Cari Hildebrand, Anders Walls stiftelser, tel. 070-6057906