Emil Jonason solist vid Nobelprisceremonin

Emil Jonason solist vid Nobelprisceremonin

Den unge begåvade klarinettisten Emil Jonason kommer att vara solist vid årets nobelprisceremoni i Konserthuset den 10 december. Emil tilldelades 2010 Anders Walls Giresta-stipendium. Emil Jonason har redan spelat på flera av Europas välkända scener efter att han 2009-10 blev utsedd till Rising Star av European Concert Hall Organisation. I februari 2012 var Emil solist med Sveriges Radios Symfoniorkester och han kommer under 2013 att uruppföra en klarinettkonsert tillsammans med Göteborgssymfonikerna komponerad av Christian Lindberg. Klarinettkonserten är specialskriven för Emil Jonason och har beställts av Anders Walls Stiftelser.

Ytterligare en Wall-stipendiat medverkar vid ceremonin, nämligen Daniel Blendulf, som dirigerar Kungliga filharmonikerna. Daniel Blendulf är en av de mest lovande bland dagens unga svenska dirigenter. Daniel startade sin karriär som cellist och studerade för Torleif Thedéen och Heinrich Schiff. Han har framträtt som solist med flertalet svenska symfoniorkestrar och har varit medlem i Mahler Chamber Orchestra och Lucerne Festival Orchestra. 2008 vann han Svenska Dirigentpriset och har sedan dess dirigerat bl.a. Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Stockholm Sinfonietta, Norrköpings Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, Gävle Symfoniorkester och Musica Vitae. Daniel Blendulf var Giresta-stipendiat 2004.

För ytterligare information om Emil Jonason, kontakta:
Per Sjöberg, Musik & Utveckling AB, tel. 0705-380366

Se även www.emiljonason.se