Anders Wall-stipendium till unik pianobegåvning som siktar mot världstoppen

Anders Wall-stipendium till unik pianobegåvning som siktar mot världstoppen

JOHN ZHANG (f. 1994) från Lund har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor.

Vid blott 16 års ålder har John Zhang redan erövrat flera priser och utmärkelser och lovorden (”virtuos”, ”blivande världsstjärna”) från lärare, kritiker och framstående pianister känner inga gränser. När han 2010 vann Bradshaw & Buono International Piano Competition i New York och fick spela i Carnegie Hall beskrev juryn hans prestation som ”häpnadsväckande”, även för en äldre etablerad pianist.

Pianospelandet tycks vara enbart fröjd och njutning för John, vare sig han ger konserter, tävlar eller övar hemma efter skoldagens slut (han går första året på gymnasiets naturvetenskapliga program). Han känner sig inte alls stressad av de skyhöga förväntningarna.
– Jag känner mig hedrad, säger han. Goda omdömen från människor jag respekterar bara stärker mitt självförtroende och sporrar mig att bli ännu bättre. Jag gillar utmaningar!

Förebilderna heter Vladimir Horowitz och Artur Rubinstein och det är mot deras magi och perfektion John strävar. Målet är tydligt: att en dag bli en av världens allra främsta pianister.

Johns föräldrar kom till Sverige från Kina strax innan han föddes. Pappan tränade tidigare Kinas ridlandslag och John har vuxit upp med hästar och natur. Han rider själv och ser likheter mellan den ordlösa kommunikationen med hästarna och musikens förmåga att kommunicera via känslor.
– Musiken handlar om att överföra ett budskap. Jag uppfattar ofta när jag spelar att jag har en särskild kontakt med publiken och att vi alla delar samma känsla. Det är en fantastisk upplevelse!

John upptäckte pianot när han var fyra år. Hemma fanns ett digitalt piano som ingen använde men John började plinka på det. När föräldrarna förstod hur mycket sonen älskade pianot lyckades de hitta en privat pianolärare, Valentin Hevlund, som var beredd att ta sig an en femåring. Fyra år senare studerade han för Marianne Jacobs. Idag är Mikael Kanarva Johns pianolärare men han spelar även för Janos Solyom och Hans Pålsson och har dess utom deltagit i ett flertal masterclasses med framstående pianister från hela världen.

John vann guldmedalj i Berlingske Tidendes Musiktävling redan som tolvåring och han har två gånger vunnit första pris i Steinway Pianotävling i Stockholm, senast 2010 då han även fick representera Sverige i International Steinway Festival i Hamburg.

Ladda ned pressbilder på: http://www.wallstiftelsen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=121&Itemid=66&lang=sv

John Zhang, tel. 0761-677886
Olle Nordberg, ordf. Giresta Kyrkas Musikstiftelse, tel. 070-5673051
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls Stiftelser, tel. 070-6057906

Giresta kyrka är församlingskyrka där Anders Wall växte upp. Han finansierade för drygt 25 år sedan renoveringen av kyrkan och ombesörjde att den utrustades med en ny orgel och andra musikinstrument. Sedan 1989 hålls regelbundna konserter i kyrkan. Ofta medverkar elever vid Operahögskolan och Musikhögskolan, vilka som ett led i sin utbildning får framträda inför en kvalificerad publik. Bland dessa och andra kvalificerade unga sångare och instrumentalister väljs årligen två Giresta-stipendiater ut, vilka erhåller stipendium för sin fortsatta utbildning. Se även www.giresta.se.