Anders Wall-stipendium till ung molekylärbiolog och "forskningsmissionär"

Anders Wall-stipendium till ung molekylärbiolog och "forskningsmissionär"

GUSTAV JOHANSSON (f. 1990) från Göteborg får Anders Walls stipendium för naturvetenskaplig forskning. Stipendiet är på 150.000 kronor.

Gustav studerar molekylärbiologi vid Göteborgs universitet och deltar även i ett forskningsprojekt vid institutionen för cell- och molekylärbiologi.

Gustav har alltid varit intresserad av naturvetenskap och forskning. Hans pappa är lärare i fysik och kemi och brukade visa sonen spännande experiment hemma. Efter naturvetenskapligt program på gymnasiet hamnade han lite av en slump på det molekylärbiologiska programmet vid Göteborgs universitet. Samtidigt började han forska vid Lundbergs cell- och molekylärbiologiska laboratorier som assistent åt dr. Kristian Kvint.

Gustav forskar på jästceller för att undersöka och förstå processerna bakom proteinaggregat, dvs. trasiga proteiner som klumpar ihop sig och till sist bryter ned cellen. Proteinaggregat tros vara orsaken till åldringsprocesser och komplicerade neorologiska sjukdomar som ALS, Alzheimers, Parkinsons och Huntingtons sjukdom. Forskningen på jästceller ger värdefull kunskap om hur mänskliga celler kan försvara sig mot trasiga proteiner.

Gustav är också något av en ”forskningsmissionär”. Redan på gymnasiet startade han en naturvetenskaplig förening och genomförde vetenskapsshower på högstadieskolor för att få eleverna att välja naturvetenskaplig linje. Engagemanget har fortsatt inom Förbundet Unga Forskare. Han har undervisat högstadieelever på Astra-Zenecas sommarforskarskola och i höstas fick han hålla en föreläsning om sin jästforskning på prestigefyllda TEDxyouth@Göteborg.
– Jag har ett brinnande intresse för forskning och tycker man att någonting är riktigt kul så vill man förstås sprida det till fler, förklarar Gustav.

Förutom själva forskandet är Gustav mycket intresserad av ledarskaps- och organisationsfrågor. Det räcker ju inte alltid att vara en duktig forskare, menar han. För att nå resultat måste man också kunna organisera arbetet på ett effektivt sätt, leda en forskargrupp och hantera en budget.

Anders Wall-stipendiet innebär bl.a. att Gustav kan åka till Euroscience Open Forum i Dublin 2012 och det ger honom ekonomisk frihet att fortsätta forska i labbet istället för att jobba extra på fritiden.
– Stipendiet är också en viktig merit som öppnar många dörrar, säger han.

Ladda ned pressbilder på Gustav Johansson

Gustav Johansson, tel. 0709-240906