Anders Wall-stipendium till mångsidig sopran från Åland

Anders Wall-stipendium till mångsidig sopran från Åland

FRIDA JANSSON (f. 1985) har tilldelats Anders Walls Confidencen-stipendium på 100.000 kronor. Frida är sopran och tar i vår sin masterexamen på Operahögskolan i Stockholm. Frida, som är uppväxt på Nåtö i den åländska skärgården, började vid tio års ålder spela fiol i kommunala musikskolan. Mamma, som varit sångerska i en finsk tangoorkester, uppmuntrade Frida att ta sånglektioner för att bli mera mångsidig.
– Det var det roligaste jag gjort, men att uppträda inför publik kunde jag inte tänka mig. Att använda den egna rösten som instrument var alldeles för skrämmande.

Scenskräcken gick dessbättre över snabbt. Hon fick prova på många olika musikstilar men fastnade för opera, som hon tyckte var det mest intressanta sättet att utforska rösten. När hon sedan började på sånglinjen med scenisk inriktning i Härnösand kände hon att hon hittat rätt.

Frida har framträtt i flera opera- och musikalproduktioner och är en flitigt anlitad solist i konsertsammanhang. Just nu studerar hon in rollen som Despina i Cosi fan tutte på Drottningsholmsteatern i sommar och hon har förälskat sig i Mozart.
– Hans operor innehåller så mycket teater, så intelligent musik och så roliga karaktärer. När jag var liten tittade vi på Bergmans uppsättning av Trollflöjten hemma och den gjorde stort intryck.

Frida kommer även att sjunga Papagena i just Trollflöjten på Confidencen i sommar. Efter Operahögskolan tänker hon försöka komma in på ett Young Artists Program på något av de större operahusen. Hon är beredd att satsa hårt för att komma så långt det bara går. Conficencen-stipendiet stärker självförtroendet och ger henne ökade möjligheter att anlita duktiga coacher för att fortsätta utveckla sin röst.
– Ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket man har kvar att lära, säger hon.

Ladda ned pressbilder på Frida Jansson.

Frida Jansson, tel. 070-4623481
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls stiftelser, tel. 070-605790

Sedan många år stödjer stiftelserna verksamheten vid Ulriksdals Slottsteater, Confidencen Rediviva, under ledning av Kjerstin Dellert. En stipendiekommitté inom Confidencen bestående av Prinsessan Christina Fru Magnuson, Kjerstin Dellert och Charlotte Wall framlägger förslag avseende stipendiater som sedan framträder på teatern.