Så hanterar du en dålig chef

Det finns många olika orsaker till att en chef kan upplevas som dålig. Att favorisera medarbetare samt att vara frånvarande och oengagerad är bara några mindre uppskattade egenskaper som kännetecknar en dålig chef. Här listar vi de vanligaste problemen svenska anställda har med sina chefer – och hur du kan hantera dem.

Chefen favoriserar en medarbetare

Ibland kan det kännas som att chefen har en medarbetare som hen gillar extra mycket. De äter lunch ihop och tar långa möten med höga skratt och när det finns möjlighet till mer ansvar är det alltid samma person som får visa framfötterna. Att känna att man själv aldrig är den som prioriteras kan vara riktigt jobbigt.

Lösning:

Om favoriseringen visar ett tydligt mönster som flera personer i gruppen är överens om är det läge att lyfta problemet. Berätta för chefen om hur ni upplever situationen och låt hen få en ärlig chans att ändra sitt beteende. Försök att inte vara för personlig utan förklara att detta är något som påverkar hela gruppen. Om problemet ändå kvarstår, lyft det högre upp i organisationen.

Chefen kan inte ta kritik

Att som chef kunna ge konstruktiv kritik till sina anställda ses ofta som en väsentlig egenskap, men att själv kunna ta kritik är minst lika viktigt. Hur ska annars ledarskapet kunna utvecklas och bli så bra som det kan bli? Trots det är det många som upplever att deras chef inte verkar kunna ta kritik utan istället blir kränkt av den och ignorerar de ändringar som behöver göras. Hur ska man hantera det?

Vill du ta del av alla våra tips och lösningar? Klicka här för att läsa mer om hur du hanterar en dålig chef.

• Rekrytering

• amendo
  • chef
  • karriär
  • ledarskap
  • tips

Olivia Magnusson

Presskontakt Head of MarCom 072-221 95 06

Att prestera på topp - hur går det till?

Vad behöver vi ta kommando över idag om vi vill ha ett arbete imorgon och vilka är de största förändringarna människan kommer att möta i och med framväxten av artificiell intelligens? Det var bara några av frågorna Kelly Tainton - entreprenör inom neurala nätverk - besvarade när Amendo träffade honom.
Prestation – en allt viktigare faktor
Idag ställs det allt högre krav på våra hjärnor och

Vad kännetecknar en bra ledare?

Vad är viktigt att tänka på när du vill klättra i karriären och ta ett större ansvar för en grupp medarbetare? Här delar vi med oss om vad som krävs av och kännetecknar en bra ledare - samt vilka utmaningar det finns i ledarskapet.
Chef vs ledare
Vad är skillnaden mellan en chef och en ledare? Även om svaret på den frågan kan kännas ganska självklar, blandas begreppen ofta ihop. Därför skada

8 värdefulla tips: så förbättrar du din Linkedin-profil

En uppdaterad Linkedin-profil är ett måste, oavsett om du är på jakt efter nytt jobb eller bara vill visa vem du är i din professionella roll. Det är ett sätt för dig att presentera ditt egna professionella varumärke, vara en ambassadör ditt företag och utveckla ditt nätverk. För dig som är jobbsökande gör en uppdaterad och aktuell Linkedin-profil att rekryterare har lättare för att hitta dig och

Så vänder du dina motgångar till framgångar

Att vända sina motgångar till framgångar is the key to success! Men hur bär man sig åt och vad är viktigt att tänka på? Vi ger dig tipsen på hur du kan dra lärdom av dina misstag och vända din karriär i rätt riktning.

Egenskaperna som uppskattas mest på arbetsplatsen

Att vara omtyckt av sina medarbetare är viktigt för de flesta, men ibland kan det vara svårt att själv veta hur man uppfattas av andra. Vi har sammanställt de egenskaper som är mest uppskattade på arbetsplatsen - av både kollegor och chefer.

Pålitlig
En pålitlig person tar eget ansvar och genomför alltid det den åtagit sig. För att vara pålitlig är det alltså inte bara viktigt att preste

Så lyckas du med din hållbarhetsredovisning

Vad innebär det att redovisa hållbarhet och varför är det viktigt för morgondagens ekonomer? Svetlana Sabelfeld är forskare och lärare inom hållbar redovisning på Handelshögskolan i Göteborg. Här berättar hon om hur du lyckas med din hållbarhetsredovisning.
– Dagens företag behöver visa hur de bidrar till samhället! Det ställs högre krav än bara det ekonomiska. Det finansiella är viktigt, absol

9 tips för mer effektiva möten

Att ha en sund möteskultur är ett av de viktigaste verktygen för att skapa effektiva arbetsdagar. Skippa de där långa, informationstäta mötena där inget produktivt sker och sätt upp en ny mall för hur möten ska gå till på ert företag. Här är några av våra bästa tips för effektiva och produktiva möten.
Skippa alla onödiga möten
Det främsta sättet för att ha en effektiv möteskultur är att bara

Robert bygger broar mellan näringsliv och skola

Robert Messinger vill inspirera elever till att följa sina drömmar. Han är en av Amendos klasscoacher som tillsammans med My Dream Now arbetar för att motivera ungdomar i skolan. Ett par gånger per termin besöker Robert sin skolklass för att prata framtid, drömmar och möjligheter.
My Dream Now är ett socialt företag som inspirerar elever att se sina möjligheter, få motivation att hitta vägar ti