Att leda förändring i digitaliseringens tid

Den digitala transformationen har revolutionerat förutsättningarna att möta krav på transparens, överblick, flexibilitet och snabb reaktionsförmåga. Förväntningar på den egna organisationen har förändrats på samma sätt, och utvecklingen ställer högre krav på regelefterlevnad och effektivitet.

Ledarskap med full insyn

Digitaliseringens framväxt har medfört förändringar på arbetsplatsens, inte minst sagt i rutinerna och processerna. Att det uppstår motstånd på arbetsplatsen är därför ett vanligt förekommande och utmaningen för ledare har varit att få medarbetarna med sig.Förändringen är konstant och en del av vardagen, och ledare måste leva upp till en förväntan om transparent kommunikation. Lyhördhet och transparens med företagets krav är framgångsfaktorer när verksamheter utvecklas rasande snabbt.

Vill du läsa hela artikeln? Klicka här.

• bemanning
  • karriär
  • rekrytering
  • ledarskap
  • digitalisering
  • förändring

Så attraherar du rätt kandidater

Universums årliga rapport visar att employer branding har blivit ett allt viktigare område för både stora som små organisationer och företag. Att framstå som och vara en attraktiv arbetsgivare är därför en prioritet för många företag. Dock råder det fortfarande stor osäkerhet kring hur företagen på bästa sätt kan attrahera rätt kandidater. Här är de viktigaste faktorerna och växande trenderna att

Det nya jobbsökandet

Har det digitala nätverkande tagit över jobbsökandet och vad har hänt med det traditionella CV:t? Johanna Berglin, senior rekryteringskonsult inom ekonomi och finans, delar med sig av sina tankar och bästa tips kring det nya jobbsökandet.

De tre viktigaste chefsegenskaperna i framtiden

Att kunna hantera förändringar samt ha en kommunikativ och coachande förmåga är de viktigaste egenskaperna för chefer i framtiden. Det visar en undersökning från tidningen Chef, och trenden syns tydligt även under våra ledarskapsutbildningar.

Så gör du 2019 till ditt år

Ett nytt spännande år ligger framför oss! Kanske väntar ett nytt jobb - eller varför inte en ny karriär? Oavsett hur ditt 2019 kommer att se ut hoppas vi det bjuder på både utmaningar och möjligheter. Vi har djupdykt in i det nya året och tagit fram egenskaperna och trenderna du behöver ha koll på för att göra 2019 till ditt år.
Från multitasking till unitasking
Multitasking är så 2018! Att

Så kommer du igång med kreativt ledarskap – 5 steg för att lyckas

Kreativitet kan tyckas vara något som hör hemma inom designteam och marknadsavdelningar, men det är något som alla har nytta av - oavsett roll och funktion. Kreativitet kan hjälpa till att effektivisera och förbättra interna processer och rutiner - men också hitta nya kunderbjudanden, affärsmöjligheter och affärsmodeller. Vi dyker ner i det kreativa ledarskapets fördelar och tipsar om hur du kan t