Smart vattenmätare med NB-IoT åter i full produktion

Smart vattenmätare med NB-IoT åter i full produktion

Efter en period av intensiv utveckling är alla storlekar av den populära vattenmätaren Qalcosonic W1 nu återigen i full produktion med integrerad Narrowband IoT (NB-IoT) teknologi.

Produktion av vissa versioner av mätare med Narrowband IoT har varit tillfälligt pausad under ett bra tag på grund av arbete med att utveckla och integrera nya funktioner. Den nya versionen av mätaren har genomgått omfattande uppgraderingar både på hårdvaru- och mjukvarusidan. Dessa förbättringar har gjorts för att möta de ökande kraven på smarta lösningar inom vattenmätning och att erbjuda ännu högre prestanda och tillförlitlighet.

Den uppgraderade Qalcosonic W1 erbjuder:

• Avancerad NB-IoT teknologi:
    Ger förbättrad täckning och energieffektivitet, vilket möjliggör längre batteritid och tillförlitlig kommunikation även i utmanande miljöer.
  • Förbättrad funktionalitet:
    Hårdvaruuppdateringar som ger högre driftsäkerhet och mer utrymme för kundspecifik programmering. Det finns nu mer plats och snabbare reaktion på allt som gör en bra mätare ännu bättre.
  • Uppdaterad mjukvara:
    Fler analysmöjligheter och förbättrad möjlighet att växla mellan operatörer.

Qalcosonic W1 är designad för att vara ett framtidssäkert val för både små och stora projekt, från lägenhetsmätning till kommunala VA-tillämpningar. Med den integrerade NB-IoT-teknologin kan användare dra nytta av smidig uppkoppling till Internet of Things, vilket öppnar upp för en rad nya möjligheter inom smart vattenhantering.

Narrowband IoT ger produkter möjlighet att kommunicera via mobilnätet i Sverige med lång livslängd. Med batteritider som överstiger utesittningstiden om 10 år kan man montera mätare på de flesta platser och direkt få uppkoppling utan vidare investering. Narrowband IoT är en utmärkt teknik när man ska kommunicera med mätare som monteras under jord.

Mätarna med NB-IoT har även inbyggd NFC och IR. De finns även med dubbelkommunikation med LoRa och wireless M-bus. Storlekar finns från DN15 till lägenheter upp till DN50 för industri.

"Vi är glada att kunna återuppta produktionen av Qalcosonic W1 med dessa betydande uppgraderingar. Vår satsning på NB-IoT och de nya funktionerna är ett stort steg framåt för att möta behoven hos våra kunder och att erbjuda de bästa lösningarna på marknaden," säger Karl-Johan Hultman, CEO på Ambiductor.