Vattenmätare Qalcosonic W1 i större storlekar

Nya mätarstorlekar lanseras

Vårt utbud vattenmätare till VA utökas nu med större storlekar av den populära vattenmätare Qalcosonic W1. DN25 är redan lanserad under slutet av 2020 och DN40 och DN50 kommer under februari/mars.

Det innebär att vi har mätare som klarar från Q3 1,6 ända upp till 25 m3/h i samma mätartyp, med samma telegram och funktionalitet. Det är den ultimata mätaren för både VA och lägenheter.

Om mätaren

Qalcosonic W1 tillverkas i kompositplast och finns med certifierad LoRa, certifierad NB-IoT och wireless M-bus. Mätarna finns med dynamiskt mätområde från R250 ända upp till R1000 och innahåller larm för det mesta man kan tänka sig såsom läckage, brustet rör, baklängesflöde och sabotage. Alla larmer går att programmera om på distans.

Qalcosonic W1 används inom VA, IMD, samfälligheter och mycket annat. Den stöder våra tjänster Ambisolution och Ambivision fullt ut men fungerar även med en mängd andra mjukvaror. Mätarna bygger på 100% öppenhet.

Nya tillbehör

Till mätaren kan även adderas all möjlig data såsom mäter kvalitet, tryck och temperatur i vattnet. Men plattformen är dynamisk vilket innebär att bara fantasin sätter gränser för vilken data som kan samlas in. Och från sensor till visualisering råder säker kryptering som skyddar både datan och systemet.

Ny plattform

I samband med lanseringen kommer en helt ny plattform för hantering av alla funktioner och krypteringsnycklar, samt en mängd andra parametrar. Detta ersätter den gamla mobilappen och den gamla mjukvaran.

Tack vare detta blir det en barnlek att felsöka och justera sina mätare efter önskad funktionalitet. Den nya plattformen är så enkel att det inte ens behövs någon dokumentation.

Andra nyheter

Under 2020 har vi även utvecklat en helt ny payload (telegram) som innehåller mer data. Vi har även stöd för fler olika downlinks (fjärrprogrammering) där vi kan ställa in larmer, välja payload, antal mätpunkter m.m.

Vi har även optimerat mätaren för längre räckvidder och längre batteritider, så nu kommer de med 20 års batteritid (beroende på konfiguration).

Mäthusen har designats om för att ge plats för alla tillbehör som kan behövas inom VA såsom backventil, sil, packningar m.m.