Gå direkt till innehåll
Lågkonjunkturen sätter press på sommarplanerna  – så påverkas svenska barnfamiljer

Pressmeddelande -

Lågkonjunkturen sätter press på sommarplanerna – så påverkas svenska barnfamiljer

Det ekonomiska läget påverkar sommarplanerna för svenska barnfamiljer, och många oroar sig över att inte kunna ge sina barn en minnesvärd sommar enligt en ny undersökning från Yougov på uppdrag av Amazon.se. Inför sommarrean Amazon Prime Day i juli bjuder Markoolio på sina bästa tips för att skapa fina sommarminnen med familjen, oavsett plånbok.

Stockholm 17 juni 2024: En minnesvärd sommar är något de flesta föräldrar önskar för sina barn. Men det kan vara svårt att få kalkylen att gå ihop, särskilt med en lågkonjunktur som pressar hushållens plånböcker. En ny undersökning från Yougov och Amazon.se, inför sommarrean Prime Day i juli, visar att nästan hälften (49%) av svenska föräldrar, med barn i åldrarna 1–17 år, känner oro över att inte kunna ge sina barn en minnesvärd sommar i år. Den vanligaste anledningen till oron är ekonomiska skäl (31%).

Den vanligaste farhågan som svenska föräldrar har inför denna sommar är att inte ha råd med roliga aktiviteter för sina barn (29%). Andra vanliga orosmoln som förekommer i undersökningen är att ens barn kommer att jämföra sin sommar med andra barn (24%), att inte kunna spendera tillräcklig tid med barnen på grund av jobb (16%) eller att man inte kommer kunna resa utomlands (15%).

Så skapar Markoolio sommarminnen med sina barn
Trots ekonomiska farhågor är sju av tio svenska föräldrar (71%) överens om att de själva har flest sommarminnen från billigare aktiviteter, så som att tälta, fiska, bygga kojor eller göra utflykter till stranden, snarare än dyrare aktiviteter som utlandsresor och nöjesparker (17%). Inför Amazons sommarrea Prime Day i juli delar nu folkkära artisten och trebarnspappan Marko ”Markoolio” Lehtosalo sina bästa tips på hur det går att skapa minnesvärda sommarstunder utan att spendera en förmögenhet.

”Det behövs inte massa dyra resor, prylar eller aktiviteter för att skapa en härlig sommar. För mig är det de enkla stunderna med familjen som verkligen fastnar – som att cykla ner till sjön med varsitt metspö, bygga en koja i skogen eller spela fotboll på gården. En kortlek, ett fiskespö eller en boll räcker ofta långt för att skapa sommarminnen för livet", säger Markoolio.

Markoolios tips för en minnesvärd sommar:

1) Gör egna metspön. Beställ hem flöte, krok, lina, håv och flytväst. Sen är det bara ut och hitta en schysst pinne. Därefter cyklar ni till en trevlig plats vid vattnet och tävlar om vem som får den finaste abborren. Jag brukade själv meta mört i Myrsjön, norr om Orminge, när jag var liten.

2) Spela kubb minns jag väl från mina somrar. Klassiskt sommarspel som ger mycket kul för liten peng. Varför inte anordna en trekamp och utmana grannar, släkt och vänner på kubb, brännboll och krocket. Kom ihåg att beställa hem vinnarmedaljer till alla deltagare.

3) Kortspel är enligt mig det bästa sättet att spendera en regnig sommardag tillsammans med ett glas O’boy och goda mackor. Vändtia, Finns i sjön och Svälta räven är några av mina favoriter. Passa på att fixa allt som behövs för en rolig och minnesvärd sommar, som exempelvis en ny kortlek eller andra roliga sällskapsspel när det är rea under Amazon Prime Day.

Från hopprep till böcker – prylarna som definierar våra somrar
Amazons undersökning avslöjar också vilka sommarförknippade produkter som har gett starkast barndomsminnen hos dagens föräldrar. Här är det klassiska leksaker som hopprep (19%), gungor (22%) samt hink och spade (17%) som tar plats på topplistan. Men även böcker (27%), serietidningar (24%), cykel (45%) och fiskespö (21%) har lämnat sommarminnen hos många svenskar.

Prime Day kommer tillbaka till Sverige
I juli kommer den tredje upplagan av Amazon Prime Day i Sverige (exakt datum meddelas senare), där Amazon Prime-medlemmar får tillgång till rabatter på allt de behöver för sommaren och kan dra nytta av snabb och gratis hemleverans genom Prime.

”Det behövs inte mycket för att skapa fina sommarminnen hos hela familjen, och årets Amazon Prime Day är ett bra tillfälle för Prime-medlemmar att fynda det som behövs för att förgylla sommaren för både föräldrar och barn, från sportprylar till sällskapsspel och strandleksaker”, säger Linnéa Forrester, kommunikationsansvarig på Amazon Sverige.

Topp-10: Sommarprodukterna med starkast barndomsminnen
Fråga: Vilka produkter har du starkast barndomsminnen med?

1. Cykel (45%)
  2. Böcker (27%)
  3. Serietidningar (24%)
  4. Fotboll (23%)
  5. Gungor (22%)
  6. Fiskespö (21%)
  7. Hopprep (19%)
  8. Flyt/badleksaker (17%)
  9. Hink och spade (17%)
  10. Filmer (16%)

BCW Stockholm
E-post: amazon.sweden@bcw-global.com

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Amazon Sverige. Under perioden 30 maj – 7 juni har sammanlagt 1416 intervjuer via internet genomförts med föräldrar med barn i åldrarna 1-17 år i Sverige.

Om Amazon
Amazon leds av fyra principer: Starkt fokus på kunden istället för konkurrensen, passion för innovation, engagemgang för företagsoptimering och långtidstänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personliga rekommendationer, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa är några av de produkter och tjänster som Amazon har blivit banbrytande med. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.

Om Amazon

Amazon vägleds av fyra principer: starkt fokus på kunder snarare än konkurrenter, passion för innovation, hängivenhet till verksamhetsoptimering och långsiktigt tänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personligt anpassade rekommendationer, Prime, Fulfilment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa är några av de produkter och tjänster där Amazon varit pionjärer. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.

Amazon Sverige

Presskontakt Presskontakt