Här är finalisterna i Årets Tomtegärning

Inför julen har Amazon instiftat utmärkelsen Årets Tomtegärning. Bland hundratals nominerade från hela Sverige har juryn, ledd av ordförande Therése Lindgren, nu utsett tio finalister – som spridit glädje till andra i sann tomteanda. Blir det Trygga Barnen-grundaren Olivia som fixar julaftonsfirande för barn som behöver en trygg fristad, Joakim från Jönköping som kör ner med förnödenheter till behövande i Ukraina, eller kanske Sebastian from Karlskoga som lagar matlådor till sin diabetessjuka svärmor?

Stockholm 12 december 2022: Årets Tomtegärning är ett nytt initiativ från Amazon, som syftar till att uppmärksamma de som under året har gett av sig själva och skapat glädje för andra människor, alltså visat på sann tomteanda. De senaste veckorna har hundratals nomineringar skickats in från landets alla hörn, med förhoppning att belöna tomtegärningen med en magisk jul tillsammans med familj och vänner, med klappar och dekorationer från Amazon, till ett värde av 25 000 kronor.

Nu har även tio finalister utsetts av juryn, som leds av influeraren, författaren och förespråkaren för psykisk hälsa Therése Lindgren.

Vi har tagit emot så många fantastiska berättelser om tomtegärningar från hela Sverige. Bland de nominerade finns allt från föräldrar och syskon till tränare, föreningsmänniskor och eldsjälar i ideella organisationer. Av dessa har vi hittat tio finalister som vi kände lite extra för, och som alla har gjort något som vi skulle räkna som en äkta tomtegärning och som förtjänar en riktigt magisk jul ihop med vänner och familj, säger Therése Lindgren, juryordförande för Årets Tomtegärning.

En tydlig trend är att mammor är de mest nominerade och att Norrland står för flest bidrag. Den vanligaste gärningen som nomineras är helt enkelt att man har varit snäll och tagit hand om andra på ett sätt utöver det vanliga. Således är den snälla och omtänksamma, norrländska mamman den mest nominerade för Årets tomtegärning 2022.

Engagemanget ute i stugorna har överträffat alla våra förväntningar, både till antal nomineringar och den tid och kraft som lagts ner på att beskriva dessa fantastiska tomtegärningar, stora som små. Väldigt kul att så många mammor får välförtjänta hyllningar, särskilt nu inför julen där många ofta har fått dra ett stort lass, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.

Finalisterna i Årets Tomtegärning är: (i alfabetisk ordning)

Andréa Berg, Kalmar
Andréa Berg är sjuksköterskan från Kalmar, som rest världen över som volontär för den medicinska hjälporganisationen Operation Smile. Andréa väljer att på sin fritid åka på uppdrag till låg- och medelinkomstländer för att ihop med andra volontärer (plastikkirurger, narkosläkare, tandläkare, logopeder) operera barn med läpp-käk-gomspalt och ge tillhörande vård. På tio år har Andréa varit i väg 23 gånger! Andréa brukar säga att betalningen är alla fantastiska ögonblick när hon ser förändringen hos de barn som får en operation, och att ingen lön i världen skulle kunna ge samma tillfredsställelse. Men, som om det inte vore nog med att Andréa tar ledigt från jobbet och åker ut i fält; hon har dessutom egna insamlingar här hemma i Sverige. Pengar som hon skänker till Operation Smile, för att ännu fler barn ska kunna få en operation. Andréa är en obestridlig finalist till Årets Tomtegärning.

Anna Karlsson, Luleå
Anna är grundare av organisationen VildaKidz och Anna har under flera års tid tillsammans med familj lagt ner tid, engagemang, pengar men framför allt själ och hjärta i att lysa upp tillvaron för barn och unga i stora delar av Norrbotten, speciellt under juletid. Bland annat har VildaKidz delat ut julklappar och julmat för att ge alla barn en magisk jul och goda minnen. För många barn med tuffa erfarenheter och omständigheter är Annas engagemang en avgörande faktor för framtiden. Detta gör att Anna Karlsson från Luleå är en självklar finalist i Årets Tomtegärning.

Joakim Svarfvar, Jönköping
Joakim jobbar som lastbilschaufför och är en eldsjäl ut i fingerspetsarna. När kriget bröt ut i Ukraina i början av året kände Joakim att han ville göra något. Därför grundade han den ideella föreningen Sverige För Ukraina. Genom den har Joakim på egen hand samlat in och åkt ner två gånger med förnödenheter. Utöver detta har han även hjälp till att få kvinnor och barn i säkerhet genom föreningen. En riktig tomtehandling och en given finalist i Årets Tomtegärning.

Johanna Vesmes, Mora
Johanna har blivit nominerad av sin son Nils. Efter ett svårt år där hon varit sjuk mycket, och därför inte kunnat jobba heltid, har ekonomin blivit ansträngd. Ändå lyckas Johanna vara en stöttande mamma till sin hockeyspelande son: ”Vad jag än beslutar mig för så stöttar hon alltid det och tycker att jag ska göra det som känns rätt för mig. Min mamma är den personen som gjort mitt liv till en plats jag vill vara på.” Därför är Johanna en solklar finalist i Årets Tomtegärning.

Johannes Björk, Burträsk
Johannes är SO-läraren, tillika deltidsbrandmannen, på Björnåkerskolan i Burträsk som alltid ställer upp för sina elever och gör lärandet roligt. Han har blivit nominerad av sina egna elever som vill ge något tillbaka till sin fantastiska lärare, eftersom de tycker att han är den mest osjälviska människan som finns och sätter alla framför sig själv. Detta gör att Johannes är en självfallen finalist för Årets Tomtegärning.

Mathias Carlzon, Bollebygd
Mathias engagemang för att ge unga med funktionsnedsättningar möjlighet att utöva idrott är en solklar tomtegärning. När Mathias son föddes sa läkarna att han troligtvis inte skulle kunna gå, och Mathias som älskar skidåkning, började undersöka möjligheterna till hjälpmedel i hemorten Bollebygd. Han insåg snabbt att möjligheterna var begränsade, och bestämde sig därför för att bilda en egen förening för att erbjuda unga med funktionsnedsättning möjligheten till skidåkning. Sedan dess har Mathias hjälpt till att starta fler initiativ inom alpinskidåkning, samt även hjälpt klubbar inom andra sporter att införskaffa utrutning för att ge fler unga möjlighet till fysisk aktivitet. Mathias Carlzon kniper därför en av platserna som finalist i Årets Tomtegärning.

Olivia Trygg, Stockholm
Olivia är en riktig eldsjäl och grundade organisationen Trygga Barnen för att hjälpa barn som känner sig ensamma och som kan ha en problematisk familjebild hemma. Under julen är barnen ofta extra utsatta eftersom det kan vara mycket stress kopplat till juletiden. Trygg jul är ett av Olivias första projekt, och erbjuder barn en dag med julklappar, mys och massa god mat några dagar innan julafton. Trygg jul sker både i Stockholm och i Göteborg, och dessutom genomför även Trygga Barnen ett julfirande i Stockholm på julafton. Med sitt brinnande engagemang är Olivia Trygg en given finalist för Årets Tomtegärning.

Sara Ankargren, Malmö
Sara är definitionen på Årets tomtegärning då hon alltid har brunnit för att hjälpa andra människor utan att kräva något tillbaka. I år har Sara samlat in pengar från nära och kära för att sedan under Black Friday handla leksaker för över 20 000 kronor och skänka detta till Skånes Stadsmission som ger bort alla dessa leksaer i julklapp till barn. Sara är genom detta engagemang en solklar finalist i Årets tomtegärning.

Sebastian Käller, Karlskoga
Sebastian har nominerats av sin fru, vars mamma är svårt sjuk i diabetes, och har svårt med orken att laga mat som håller blodsockret i skick. Eftersom Sebastian arbetar som kock, gör han varje vecka matlådor som är helt anpassade efter hennes kost. Han gör detta trots att han redan jobbar övertid för att hjälpa andra i hans närhet som har ekonomiska svårigheter. Matlådorna har hjälpt Sebastians svärmor att stabilisera blodsockret på natten, från att tidigare ha blivit väckt många gånger per natt. Denna gest och Sebastians starka engagemang för andra i hans närhet har resulterat i en naturlig plats som finalist i Årets Tomtegärning.

Simon Huotilainen, Landskrona
Simon från Landskrona är person som brinner för att göra världen till en bättre plats. Utöver att äga en second hand butik som säljer prisvärda barnkläder de flesta ska ha råd med, så är han även engagerad i en donationsfond. Via denna fond han varit med att startat olika evenemang där pengarna oavkortat gått till att ge julklappar till barn som annars inte hade fått några. Ett exempel på detta är initiativet ”Julhjälpen i Svalöv och Landskrona” som 2021 hjälpte 31 familjer med julklappar till 66 barn, och 28 familjer med julmat. Simon kämpar varje dag för att förbättra mångas livssituation i Landskrona, därför är Simon en given kandidat som finalist till Årets Tomtegärning.

Om Årets tomtegärning
Årets tomtegärning tilldelas en person som under året utmärkt sig genom att ha hjälpt sina medmänniskor och/eller skapat glädje för andra genom sina handlingar, i det stora som det lilla. Någon som spridit sann tomteanda genom att göra det där lilla extra. Antingen vid en enskild händelse eller ett mer långsiktigt engagemang.

Mellan den 15 november och 5 december pågick en nomineringsprocess via amazon.se/tomtegarning där vem som helst kunde nominera sig själv eller någon annan till Årets Tomtegärning. Juryn bestod av representanter från Amazon samt ordförande Therése Lindgren, som utsedde 10 finalister. Vinnaren utses slumpmässigt och avslöjas lagom till jul, och får som pris att fira en magisk jul tillsammans med familj och vänner, med klappar och dekorationer från Amazon till ett värde av 25 000 kronor. Övriga finalister får varsitt presentkort från Amazon till ett värde av 1 000kr.

BCW Stockholm (Burson Cohn & Wolfe)
E-post: amazon.sweden@bcw-global.com

Om Amazon
Amazon vägleds av fyra principer: starkt fokus på kunder snarare än konkurrenter, passion för innovation, hängivenhet till verksamhetsoptimering och långsiktigt tänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personligt anpassade rekommendationer, Prime, Fulfilment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa är några av de produkter och tjänster där Amazon varit pionjärer. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.

Om Amazon

Amazon Sverige